Szinte indulása óta követem Mike Gulett My Car Quest című autós blogját. A szerző korábban 30 éven át az IT szektorban dolgozott, az utóbbi 15 évben felsővezetőként. San Francisco mellett él, és mostanában blogot, könyvet ír, főként a 60-as évek ritka autóiról.
A múlt hónapban meghirdetett a blogon egy fotópályázatot, amelyet volt szerencsém megnyerni egy Jaguar XK140 képpel, amit a tavasszal lőttem a Velodromom. A díjam Mike könyve, a European Style with American Muscle volt. Köszönet érte. A posta szerencsésen leszállította, én elolvastam, most pedig ti is megismerhetitek közelebbről.
Legyünk túl gyorsan a negatívumokon, hogy a lényegre koncentrálhassunk. A könyvet a lulu.com-on adták ki. Ide bárki feltöltheti a kéziratát, fotóit, és könyvet (albumot, naptárt stb.) készítenek belőle. Azzal nincs is gond, hogy az A5-nél kicsivel nagyobb méretű, 120 oldalas papírkötésű kötetet jó minőségű, fényes papírra nyomták. Inkább az előkészítés nem volt elég alapos. A fotók itt-ott pixelesek és egyik-másik szélén rajta maradt a weboldal url-je, ahonnan származnak. (A könyv végén ott a köszönetnyilvánítás, tehát a képek tiszták, csak egy kis utómunkát igényeltek volna.) Ami viszont nagyon hiányzik, az a tipográfia és a nyomdai előkészítés. Kicsit olyan érzésem van, a könyv szövege így jött ki az MS Wordből, alapértelmezett Times New Roman fonttal, minden további formázás nélkül. Ha ezeken a külsőségeken túltettük magunkat, rátérhetünk a lényegre.
A könyv - ahogy a bevezető fejezetben Mr. Gulett kifejti - olyan gyártók történetét írja le, amelyek autóit Európában tervezték, vagy építették is, és amerikai (legtöbbször V8-as) motort szereltek a motorterükbe. Az ilyen cégek többsége az 50-estől a 70-as évekig tevékenykedett, van néhány háború előtti, és alig pár ma is aktív. Kapásból eszünkbe juthat az AC (Cobra), a Bizzarrini, a De Tomaso, a Gordon-Keeble, az Iso vagy a piroshátú autóskártyából ismert Intermeccanica és Monteverdi. Olyan autók ezek, amelyekből pár tucat, maximum pár ezer készült, és ma a ritkábbak még roncs állapotban is 100+ ezer dollárt érnek.
A fentiekkel együtt 25 gyártóról szól a könyv, fejezetenként 1-6 oldalon, attól függően, milyen aktív volt a cég, mennyi releváns típusa volt, illetve mennyire bőven tárgyalja Mike a történetét. A leírások egyébként inkább sztorizgatósak, nem fárasztanak túl sok műszaki adattal, bővelkednek viszont évszámokban és gyártási darabszámokban, versenysportra tett utalásokban, életrajzi elemekben. A legátfogóbb természetesen a szerzőhöz közel álló Bizzarrini és az Iso története - nem tudom, áll-e ilyesmi a garázsában. (Frissítve: Igen, van Bizarrinije, Iso Grifója és Rivoltája is. Plusz egy Porsche.) Azt viszont tudom, hogy Piero Rivolta, ott van az ismerősei között, tehát az információit hiteles forrásokból szerezte.
A könyv egyébként jól olvasható, nem kell hozzá perfekt angolnak lenni, hogy megértsük. Képei szépek, bár egy részüket az autófilek ismerhetik a netről. Ahogy a képek számában, úgy ma már terjedelemben sem képes a nettel versenyezni egy korlátos papírfelület. Aki mélyebben beleásná magát a sztorikba, annak ott a Wikipedia vagy az Autótörténelem blog, Mike Gulett viszont legalább egy kötetbe gyűjtötte a világ talán legérdekesebb autóinak történetét.
Ebook változatban 10 dollárt kell érte fizetni, a papírkötésű 33 euróba kerül. Ez napi árfolyamon majdnem 9900 forint. (Kíváncsi leszek, egy év múlva elég lesz-e a négy számjegy az átváltáshoz.) Ez nem kevés pénz, ennyiért keményfedelű, A4-nél nagyobb, többszáz oldalas magyar nyelvű kötetek kaphatók a könyvesboltokban, melyeket olvasva ugyan a fejünket verhetjük a falba az autót még sosem látott bölcsészkislányok félrefordításai miatt. Ezekhez képest Mike Gulett könyvét olvasni igazi felüdülés. (Lefordítsuk magyarra?)
Mike Gulett: European Style with American Muscle
6.0''x9.0'', 120 oldal, papírkötés, 33.11 Euro
A kötetben szereplő gyártók listája: AC (Shelby), Allard, Apollo, Bitter, Bizzarrini, Bristol, Brought, Cunningham, De Tomaso, Facel, Ghia és Dual-Ghia, Ginetta, Gordon-Keeble, Hudson, Intermeccanica, Iso, Jensen, Lister, Marcos, Monteverdi, Nash-Healey, Railton, Sunbeam, Trident, TVR.