AUTÓSKÁRTYA

Autóskártya, amivel játszunk, amit gyűjtünk, amit rajzoltunk és ami még ezután jön.


Budapest légszennyezettsége

Kártyapartik

Mutasd meg a kártyapartid, vagy azt, hogy hol járt a kártyád! Töltsd fel a képet az indafotóra, és add hozzá a "cartooncard" cimkét!

Kibic

Ezt játsza a Totalcar

Címkék

2011 (22) 2012 (19) 2013 (26) ajánló (48) alfa romeo (16) aston martin (10) audi (8) autóskártya (8) baleset (10) bentley (9) biturbo (10) blogok (10) bmw (27) bugatti (8) cartooncard (45) cartooncard flotta (25) chevrolet (13) címlapsztori (40) drift (48) egyedi (8) énblog (36) farönk25 (24) feladvány (11) fényképes (11) ferrari (26) fiat (15) film (10) ford (15) formula 1 (147) fotó (32) hellókarácsony (24) hirdetés (12) hírek (30) honda (9) hvtm (36) hvtm 10 (11) jaguar (10) játék (28) kártya (61) kékhátú (14) képregény (18) kínzó kérdés (8) kommentár (119) könyv (14) kreatív (14) különdíj (85) lamborghini (32) lancia (8) lol (14) los minidrivers (19) máriapócs (9) maserati (22) mazda (10) mclaren (8) mercedes (21) mozi (14) művészet (8) négy év után (9) nyitott szemmel (35) opel (10) pályázat (10) porsche (19) rajz (37) reklám (33) saab (23) skoda (10) szavazás (11) szöveg nélkül (45) szupersportkocsi (14) találkozó (22) teaser (8) tököl (16) toyota (10) tuning (14) usa (8) vélemény (9) videó (57) virtuális tuning (12) virtuáltuning (29) vw (10) youngtimer (10) Címkefelhő

Transzatlanti autók - könyvkritika

2011.10.06. 16:40 Hammer

Szinte indulása óta követem Mike Gulett My Car Quest című autós blogját. A szerző korábban 30 éven át az IT szektorban dolgozott, az utóbbi 15 évben felsővezetőként. San Francisco mellett él, és mostanában blogot, könyvet ír, főként a 60-as évek ritka autóiról.

A múlt hónapban meghirdetett a blogon egy fotópályázatot, amelyet volt szerencsém megnyerni egy Jaguar XK140 képpel, amit a tavasszal lőttem a Velodromom. A díjam Mike könyve, a European Style with American Muscle volt. Köszönet érte. A posta szerencsésen leszállította, én elolvastam, most pedig ti is megismerhetitek közelebbről.

Legyünk túl gyorsan a negatívumokon, hogy a lényegre koncentrálhassunk. A könyvet a lulu.com-on adták ki. Ide bárki feltöltheti a kéziratát, fotóit, és könyvet (albumot, naptárt stb.) készítenek belőle. Azzal nincs is gond, hogy az A5-nél kicsivel nagyobb méretű, 120 oldalas papírkötésű kötetet jó minőségű, fényes papírra nyomták. Inkább az előkészítés nem volt elég alapos. A fotók itt-ott pixelesek és egyik-másik szélén rajta maradt a weboldal url-je, ahonnan származnak. (A könyv végén ott a köszönetnyilvánítás, tehát a képek tiszták, csak egy kis utómunkát igényeltek volna.) Ami viszont nagyon hiányzik, az a tipográfia és a nyomdai előkészítés. Kicsit olyan érzésem van, a könyv szövege így jött ki az MS Wordből, alapértelmezett Times New Roman fonttal, minden további formázás nélkül. Ha ezeken a külsőségeken túltettük magunkat, rátérhetünk a lényegre.

A könyv - ahogy a bevezető fejezetben Mr. Gulett kifejti - olyan gyártók történetét írja le, amelyek autóit Európában tervezték, vagy építették is, és amerikai (legtöbbször V8-as) motort szereltek a motorterükbe. Az ilyen cégek többsége az 50-estől a 70-as évekig tevékenykedett, van néhány háború előtti, és alig pár ma is aktív. Kapásból eszünkbe juthat az AC (Cobra), a Bizzarrini, a De Tomaso, a Gordon-Keeble, az Iso vagy a piroshátú autóskártyából ismert Intermeccanica és Monteverdi. Olyan autók ezek, amelyekből pár tucat, maximum pár ezer készült, és ma a ritkábbak még roncs állapotban is 100+ ezer dollárt érnek.

A fentiekkel együtt 25 gyártóról szól a könyv, fejezetenként 1-6 oldalon, attól függően, milyen aktív volt a cég, mennyi releváns típusa volt, illetve mennyire bőven tárgyalja Mike a történetét. A leírások egyébként inkább sztorizgatósak, nem fárasztanak túl sok műszaki adattal, bővelkednek viszont évszámokban és gyártási darabszámokban, versenysportra tett utalásokban, életrajzi elemekben. A legátfogóbb természetesen a szerzőhöz közel álló Bizzarrini és az Iso története - nem tudom, áll-e ilyesmi a garázsában. (Frissítve: Igen, van Bizarrinije, Iso Grifója és Rivoltája is. Plusz egy Porsche.) Azt viszont tudom, hogy Piero Rivolta, ott van az ismerősei között, tehát az információit hiteles forrásokból szerezte.

A könyv egyébként jól olvasható, nem kell hozzá perfekt angolnak lenni, hogy megértsük. Képei szépek, bár egy részüket az autófilek ismerhetik a netről. Ahogy a képek számában, úgy ma már terjedelemben sem képes a nettel versenyezni egy korlátos papírfelület. Aki mélyebben beleásná magát a sztorikba, annak ott a Wikipedia vagy az Autótörténelem blog, Mike Gulett viszont legalább egy kötetbe gyűjtötte a világ talán legérdekesebb autóinak történetét.

Ebook változatban 10 dollárt kell érte fizetni, a papírkötésű 33 euróba kerül. Ez napi árfolyamon majdnem 9900 forint. (Kíváncsi leszek, egy év múlva elég lesz-e a négy számjegy az átváltáshoz.) Ez nem kevés pénz, ennyiért keményfedelű, A4-nél nagyobb, többszáz oldalas magyar nyelvű kötetek kaphatók a könyvesboltokban, melyeket olvasva ugyan a fejünket verhetjük a falba az autót még sosem látott bölcsészkislányok félrefordításai miatt. Ezekhez képest Mike Gulett könyvét olvasni igazi felüdülés. (Lefordítsuk magyarra?)

Mike Gulett: European Style with American Muscle

6.0''x9.0'', 120 oldal, papírkötés, 33.11 Euro

A kötetben szereplő gyártók listája: AC (Shelby), Allard, Apollo, Bitter, Bizzarrini, Bristol, Brought, Cunningham, De Tomaso, Facel, Ghia és Dual-Ghia, Ginetta, Gordon-Keeble, Hudson, Intermeccanica, Iso, Jensen, Lister, Marcos, Monteverdi, Nash-Healey, Railton, Sunbeam, Trident, TVR.

Szólj hozzá!

Címkék: ajánló könyv european style with american muscle mike gulett

A bejegyzés trackback címe:

http://autoskartya.blog.hu/api/trackback/id/tr823282857

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.