A jövőkeresés, úgy tűnik mostanában nem divat, valahogy már a kilencvenes évek óta nem lehet felfedezni olyan dolgokat, amiknek tervezésénél a jövőbe vetett hit a fő inspiráló elem. Kényelmesebb nem is törődni vele, hisz jelen pillanatban, ha előre pillantgatni merészelünk, csak a borongós horizontra révedhetünk: globális felmelegedés, túlnépesedés és hasonlók, amit természetesen a homo sapiensként felcímkézett lény mint valódi vírus okoz, okozott, okozni fog. Ezt akárhogy is nézem, nehéz úgy elénk tárni, hogy szívvel fogadjuk. Ezzel szemben a hetvenes évek fordulóján a jövőt kémlelni, idehozni, elég frankó dolognak tűnt.
Ez az optimista űrszemlélet természetesen megjelenik a négykerekűek világában is. Leegyszerűsítendő: "Vajon honnan is közelítsem meg az alapkérdést?" Legjobb, ha kiragadok egy karosszériaépítő céget, természetesen Olaszországból, ez a Bertone. Bő tíz évre koncentrálok, a '60as-'70es évek fordulójáról, csak azon prototípusokat figyelembe véve, amelyek olasz autógyáraknak készültek. Figyelmen kívül hagyva olyan tényezőt is, hogy létezik a Miura.
'67-ben Ferruccio Lamborghini fejéből kipattant egy teljes értékű négyüléses kupé gyártásnak gondolata, hisz a Lamborghini kínálata két modellből állt. A hosszában megnyújtott Miura váz farába, a Miura V12 félbevágott, így soros hathengeres blokkja került keresztben. A Marzal karosszériáját Marcello Gandini álmodta. Ferrucio utasítására, a túlsúlyos autó felületét 49%-ban üveg kellett hogy képezze, így kerültek az alsó ajtópanelekre is ablakok. Természetesen a szériagyártású Espadáig sokat finomodott a konstrukció, a szárnyas ajtókat feláldozva melyek az eredeti sirályszárnyas 300SL mintájára nyíltak. Jött helyette a később népautón is bevállt felfele kanyarodó övvonal vs kevéssé lejtő tetőív, hogy a fejtér és a kupéforma is jóllakjon.
1968 októberében a párizsi autókiállításon leplezte le Bertone az Alfa 33 alapokra épített középmotoros sportkocsitanulmányt, mely 10 hét alatt születtet, majd állt talpra a vázlat stádiumból. A mindösszesen 99 centiméter magas, vagy inkább alacsony autót Gandini tervezte, a keze alól később kikerült Lamborghni Countach, stílustanulmányának tekinthető. A kocsi orra és a szélvédő íve egyetlen vonalat képez, az arányok végtelenül hasonlóak, az ily módon felfelé nyiló sirályszárnyas ajtókat a Countach után már egyszerűen csak 'lamboajtóknak' hívják. Mellesleg 89-ben restaurálta a Stúdió, jelenleg az Arese-i Alfa múzeumban bármikor megleshető.
Nuccio Bertone az 1970-es torinói szalonon gurította közönség elé működő űrhajóját, melyen talán már csak a kerekek emlékeztetnek autóra. Az extrém alacsony, mindössze 84 centis tanulmány az ajtó fogalmát ugyanúgy teljesen feélreértelmezte, mint minden más részletet. A fényorgonára emlékeztető rács mögé bújtatott lámpák szűk csíkja az orron, a lefelé is kilátást biztosító minimális üvegfelületek, a motortérajtó-borítás megoldása, mai szemmel ugyanúgy felfoghatatlan, ahogyan több mint negyedszázada az volt. A Stratos Zero, amolyan névrögzítő koncepciónak tekinthető. A forma hatalmas sikert aratott, minden menő autósmagazin címlapja a Lanciáról kellett hogy szóljon. Így utólag már könnyű mondeni, hogy ugyan mi az az 1.6-os motor, ami középen feszít a koncepció könnyűszerkezetes csővázában? Hisz a '72-ben bemutatkozó Stratos név valójában egy Dino motoros Lancia versenyauót előlegezett meg. Ha a Zero formatervezési űreposz, akkor a rally Stratos maga a non-plusz ultra, 1974 és 1979 között négyszer győzött Monte-Carloban, 17-szer nyert világbajnoki, 50-szer Európabajnoki futamot. Persze nem csak a Zero formája megismételhetetlen, a 400 darab széria Stratos legenda e tekintetben is.
Nem bírom tovább, félbeszakítom magam, rábökök a publishra. A kiválasztott másik 3 majd legközelebb.
ommm 2008.09.09. 15:45:35
10 pontos kérdés :)
karel_atya 2008.09.09. 15:56:15
Kopi3.14 2008.09.09. 16:30:47
Chaoyang 2008.09.09. 19:29:49
Seri 2008.09.09. 19:53:12
baraboo 2008.09.09. 20:15:15
na 2008.09.09. 20:47:00
streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.09.09. 20:53:04
bonifac · http://vezetek.blog.hu 2008.09.09. 21:30:39
Don · http://www.hahne-power.de/gilera_cx_125.htm 2008.09.09. 21:33:11
Kara kán · http://karakan.blog.hu 2008.09.10. 00:21:33
Totigyerek 2008.09.10. 00:42:34
midnight coder 2008.09.10. 06:32:27
Ugyanannyi anyagból lehetne normális autót is gyártani, nem ? Vagy azért néznek ki ilyen szarul a mai autók hogy az embereket sportkocsik vásárlására ösztönözzék ?
Sidaries · http://delorean.hu 2008.09.10. 07:00:29
1. Gyártottak ilyen autókat rendes szériában is. Mégpedig a Deloreant. Szintén olasz tervezés és a 4. képhez nagyon hasonlóan néz ki.
2. A sirályszárnyas ajtók nem lambóajtók. Sirályszárnyas ajtó az, ami a 3. képen van, és lambóajtó ami a 7.-en. Lambóajtót csinálni sokkal olcsóbb és egyszerűbb.
Sidaries · http://delorean.blog.hu 2008.09.10. 07:03:18