AUTÓSKÁRTYA

Autóskártya, amivel játszunk, amit gyűjtünk, amit rajzoltunk és ami még ezután jön.

Kibic

  • josé73: A kék, a piros és a sárga hátú csomag is megvolt. Utóbbival órán játszottunk, és a tanítónő elvett... (2020.10.08. 11:59) 77-es kékhátú
  • Hammer: Azóta persze megkaptam az infókat, és kirándultam, futottam is arra többször is: a Spartacus-ösvén... (2020.02.18. 12:10) Camel Trophy '94 - középdöntő
  • Ződ2000: @Hammer: A silhouettehistory? Gyorsan bekövetlek. Én még csak ismerkedem ezzel a web 2.0 jelenségg... (2018.06.08. 10:07) Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2018
  • Hammer: Utánanéztem, az F1-esek alapján 1985-86-nál nem régebbi a kártya, és valószínűleg nem is újabb. (2018.04.21. 10:18) Autóskártya sztori kezdődik - I. rész
  • Hammer: Wow, ez a BMW-s kvartett quartettblog.wordpress.com/2017/04/21/bmw-einst-jetzt-fx-schmid/ most buk... (2017.10.30. 14:28) Csodaszép versenyautók

Címkék

ajánló (47) alfa romeo (16) aston martin (10) audi (8) autóskártya (8) baleset (10) bentley (9) biturbo (10) blogok (10) bmw (27) bugatti (8) cartooncard (45) cartooncard flotta (22) chevrolet (13) címlapsztori (29) drift (48) egyedi (8) énblog (35) feladvány (11) fényképes (10) ferrari (26) fiat (12) film (9) ford (15) formula 1 (19) fotó (32) hellókarácsony (25) hirdetés (12) hírek (30) honda (9) hvtm (36) hvtm 10 (11) jaguar (10) játék (28) kártya (61) kékhátú (14) kínzó kérdés (8) könyv (14) kreatív (14) lamborghini (31) lancia (8) lol (14) máriapócs (9) maserati (22) mazda (10) mclaren (8) mercedes (21) mozi (13) művészet (8) négy év után (9) nyitott szemmel (35) opel (10) pályázat (10) porsche (19) rajz (37) reklám (33) saab (23) skoda (10) szavazás (10) szöveg nélkül (45) szupersportkocsi (14) találkozó (22) teaser (8) tököl (16) toyota (10) tuning (14) usa (8) vélemény (9) videó (55) virtuális tuning (12) virtuáltuning (29) vw (10) youngtimer (10) Címkefelhő

A kijátszatlan adu: Panther Solo

2008.05.09. 14:06 alecwolf

Furcsa dolog belegondolni, mekkorát tud változni a világ - és benne persze az autós világ - mindössze húsz év alatt. Képzeljünk magunk elé egy sportkocsit, az alábbi jellemzőkkel: Kétliteres, turbófeltöltős középmotor, összkerékhajtás, könnyű alumínium vázszerkezetre formázott szénszálas műanyag karosszéria, 240 km/h körüli végsebesség, high-tech megjelenés. Összecsordul a nyál az ember szájában, ugye? Valószínűleg bármelyik közel-keleti olajmilliárdos, avagy számítógépes technológián meggazdagodott ifjú juppie szívesen kapná ki mellényzsebéből a csekkfüzetét, hogy előrendelést adjon le egy ilyen járgányra. Legalábbis napjainkban, amikor - még mielőtt az utolsó csepp olajat is kiszívnánk a Föld kérgéből - még egyszer felvirágzik a kisszériás szupersportkocsik piaca.

Húsz évvel ezelőtt azonban mindez csak arra volt elegendő, hogy a csődbe és a feledésbe taszítson egy addig egészen jól prosperáló brit autóépítő céget.

A Panther Solóról van szó, a nyolcvanas évek talán legjobb sportautójáról, amelyik soha nem kapta meg az esélyt, hogy legendává váljon.

Úgy tűnik, a Solo már a kezdetektől fogva el volt átkozva. Pedig mikor először felvetődött az autó terve, az addig főleg régies, vagy éppen bizarr küllemű és méregdrága autókat előállító Panthernél egy modern sportjárgány gondolata, még ígéretesnek tűnt. A pénzügyi gondokkal küzdő céget 1980-ban vásárolta meg a dél-koreai Young Kim, az alapító Robert Jankeltől - akinek a nevét minden spéci angol autók iránt rajongónak illik tudnia. Az új tulaj felépíttetett egy új gyárat az essexi Harlowban, és kiadta a fejlesztőknek, hogy rukkoljanak elő valami újjal. Ők pedig beleadtak apait-anyait, és 1984-re bemutatták a dögös, ék alakú Panther Solo prototípust. Az autó menő formája viszonylag egyszerű és olcsó szerkezetett rejtett: az üvegszálas műanyag karosszéria közepében a Ford Fiesta XR2 1. 6 literes négyhengerese dohogott.

Igen ám, csakhogy akkor már a piacon volt egy hasonló kaliberű és igen népszerű kis sportkocsi, a Toyota MR2. És az a - sportautók szempontjából - döglött piac nem bírt volna el még egy kompakt sportverdát. Ezt hamar felismerték a Panthernál is, úgyhogy sutba is vágták az eredeti elképzelést, és előremenekültek. Ha nem kell az olcsó sportkocsi, akkor csinálunk egy drágát! - gondolhatták a derék angol mérnökök és koreai menedzserek.

Az alapoktól kezdték az újratervezést. A vázszerkezet fejlesztésével a versenyautó építésben, és a nagy szilárdságú karosszériák fejlesztésében igen jártas March Engineeringet bízták meg, amely hamarosan előállt az igen látványos, alumínium-szénzálas műanyag kompozit karosszériával.

A meghajtást az akkoriban igen népszerű kétliteres, 204 lóerős Ford Cosworth Turbo erőműre bízták, ami alá még bepakoltak egy Ferguson Formula összkerékhajtást.

1988-ban végül bemutatkozott a Panther Solo 2, amely csupán egyetlen dologban hasonlított a négy évvel korábbi prototípusra: ennek is a hátsó tengely fölött volt a motorja. A korabeli autós szaklapok az egekig magasztalták a szuperszilárd karosszériát, a könnyű kezelhetőséget és a remek kormányzást. Csupán két dologgal nem voltak megelégedve: a nem igazán kirobbanó erejű Ford motorral, és a magas árral.

Ez utóbbi okozta az autó és a Panther cég vesztét is. Mr. Kim legalább évi 100 Solót akart eladni, ám két év alatt sem sikerült harmincat az utcára gördíteni. A legyártott mennyiség tekintetében egyébként igen eltérő adatokat találni, mindenesetre a források abban megegyeznek, hogy tízenkettőnél több és harminc darabnál kevesebb készült. A cég azonban még a magas ár mellett is nagyot bukott minden egyes eladott példányon, s ezt a veszteséget még a sikeresnek mondható, klasszikus Kallista modelljükkel sem tudták kompenzálni. 1991-ben aztán bezárta kapuit a Panther, a gyár és a gyártási jogok egy másik koreai cég, nevezetesen a SsangYong tulajdonába kerültek. Ők azután a kilencvenes évek derekén ismét kiállították az autót, immár SsangYong Solo 3 néven. Ez valószínűleg csupán egy némileg átalakított - pl. a rejtett lámpák helyett normális fényszórók - régi prototípus volt, mégis a nagyszerű autó újraéledésének lehetőségével kecsegtetett. Ám a fogadtatás nem volt olyan nagyon lelkes, és úgy tűnik a Solo a SsangYongnak sem hozott szerencsét, hiszen a cég hamarosan csődbe ment, és jónéhány év pihenő, nomeg a Daewoo jótékony közreműködése után gördültek újra az utcára ilyen márkanéven autók. (Zárójelben: de még milyenek!)

Mindenesetre a rejtélyes Panther Solo megmaradt kijátsz(hat)atlan adunak, amelyik valahogy mindig a vesztét okozta a kéznek, amelybe került.

A képek forrása a Panther Solo weboldala.

2 komment

Címkék: solo ssangyong panther kézzel rajzolt autótörténelem

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.05.09. 15:08:44

azóta instant get, amióta megláttam a korabeli Autó Katalógusban, csak akkor még úgy mondtam: kéne, most.

összekerekes, turbós középmotoros, már jól indul.
csupa jókat opvastam róla, a kezlehetőségét Lotushoz hasonlították, a töréstesztje pedig lepipált bármit 1988-ban.
(mondjuk akkoriban a Mercedes, Volvo és Saab mellett mást nem volt nehéz lepipálni)

nem tudom, mi lehetett az a túlzó ár, mert nem találom sehol a neten.

nagy kár érte, szép lehetett volna, ha legalább addig húzza, mint a TVR. azért is kár...
süti beállítások módosítása