AUTÓSKÁRTYA

Autóskártya, amivel játszunk, amit gyűjtünk, amit rajzoltunk és ami még ezután jön.

Kibic

  • josé73: A kék, a piros és a sárga hátú csomag is megvolt. Utóbbival órán játszottunk, és a tanítónő elvett... (2020.10.08. 11:59) 77-es kékhátú
  • Hammer: Azóta persze megkaptam az infókat, és kirándultam, futottam is arra többször is: a Spartacus-ösvén... (2020.02.18. 12:10) Camel Trophy '94 - középdöntő
  • Ződ2000: @Hammer: A silhouettehistory? Gyorsan bekövetlek. Én még csak ismerkedem ezzel a web 2.0 jelenségg... (2018.06.08. 10:07) Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2018
  • Hammer: Utánanéztem, az F1-esek alapján 1985-86-nál nem régebbi a kártya, és valószínűleg nem is újabb. (2018.04.21. 10:18) Autóskártya sztori kezdődik - I. rész
  • Hammer: Wow, ez a BMW-s kvartett quartettblog.wordpress.com/2017/04/21/bmw-einst-jetzt-fx-schmid/ most buk... (2017.10.30. 14:28) Csodaszép versenyautók

Címkék

ajánló (47) alfa romeo (16) aston martin (10) audi (8) autóskártya (8) baleset (10) bentley (9) biturbo (10) blogok (10) bmw (27) bugatti (8) cartooncard (45) cartooncard flotta (22) chevrolet (13) címlapsztori (29) drift (48) egyedi (8) énblog (35) feladvány (11) fényképes (10) ferrari (26) fiat (12) film (9) ford (15) formula 1 (19) fotó (32) hellókarácsony (25) hirdetés (12) hírek (30) honda (9) hvtm (36) hvtm 10 (11) jaguar (10) játék (28) kártya (61) kékhátú (14) kínzó kérdés (8) könyv (14) kreatív (14) lamborghini (31) lancia (8) lol (14) máriapócs (9) maserati (22) mazda (10) mclaren (8) mercedes (21) mozi (13) művészet (8) négy év után (9) nyitott szemmel (35) opel (10) pályázat (10) porsche (19) rajz (37) reklám (33) saab (23) skoda (10) szavazás (10) szöveg nélkül (45) szupersportkocsi (14) találkozó (22) teaser (8) tököl (16) toyota (10) tuning (14) usa (8) vélemény (9) videó (55) virtuális tuning (12) virtuáltuning (29) vw (10) youngtimer (10) Címkefelhő

Nápolyi morzsák

2009.05.18. 16:53 Hammer

Most jártam először Olaszországban, így a forgalomról, közlekedési szokásokról is csak másodkézből voltak információim. Ebben a postban a saját, pár nap alatt Nápolyban és a Sorrentói félszigeten összeszedett tapasztalataimat írom le.

A kicsi szép, a kicsi jó. A legtöbb autó mini, vagy kisautó, kevés a kompakt, még kevesebb az ennél nagyobb személyautó. A kompaktok jórészt Alfa 147-esek vagy Fiat Bravók, aközépkategóriások közt pedig sok az Alfa 159.

Annak van elsőbbsége, aki megszerzi. Nálunk minden közlekedő úgy ragaszkodik az elsőbbségéhez, mint Butch Coolidge az aranyórához. Nápolyban aki ki akar fordulni, az kidugja az orrát, tolakodik. És kiengedik anyázás, ökölrázás nélkül. Miért ne tennék, a következő kereszteződésben az fog ugyanígy bekéretőzni, aki elé most jöttek be. Szerencsére a közlekedésnek ezt a vonását még vasárnap tapasztaluk meg, kisebb forgalom mellett.

Ahova befér egy robogó, ott robogó van. Életemben nem láttam ennyi robogóst. Ez még nem is lenne baj, de jönnek balról, előznek jobbról, csapatostul húznak el a kocsisorok mellett, között. A robogóra nem vonatkozik az egyirányú, nem (mindet) állítja meg a piros lámpa a zebránál. Honnan ismerős ez? Megvan, nálunk a kerékpárosok egy része ilyen. Ott valamiért mégsem zavar senkit, ha megelőzik, ha lámpánál eléfurakszanak a robogósok. Fürgék, kicsik, hadd menjenek. Csak a külföldi, gyakorlatlan sofőrre/gyalogosra hozzák rá a frászt ötpercenként. Akár azt is írhatnám, a robogónak mindig elsőbbsége van.

A duda nem sértés. Hanem arra szolgál, amire való, figyelemfelhívásra. Ha nem látod, hogy betúrja valaki eléd a kocsija orrát, dudával megerősíti a szándékát. Ha ráhúznád a holttérben igyekvő robogósra a kormányt, dudál. Ha a szerpentinen szembejön egy busz, a kanyar előtt dudál egyet. Nem is sértődik meg rajta senki.

Tükörből vezetni. Ez nem Nápolyra, hanem inkább a Sorrentói félsziget déli partjára vonatkozik: olyan szűkek és beláthatatlanok a kanyarok, hogy szinte mindegyikben, ahol a belső íven van a szikla és kívül a szakadék, tükrök vannak felszerelve. Szükség is van rájuk.

Annyi sáv van, amennyi elfér. A Nápolyból dél felé vezető kikötői úton vasárnap tempósan haladt a forgalom, két sávban. (Terelővonal nem volt felfestve, és a burkolat erősen alázta a budapesti Thököly út legrosszabb szakaszait.) Ugyanitt kedden, három sávban araszolgattunk a dugóban. Igaz, ekkor a robogósok már nem fértek el a sávok közt, és a buszok mellett vigyázni kellett a tükrökre is, de haladtunk.

A sebességkorlátozás opcionális. Autópályán. Építkezés alatt. Tegyük hozzá, hogy az A3-as olyan, mintha két éve úgyhagyták volna a sávelhúzásokat, figyelmeztető táblákat, 60-as korlátozásokat, de munkának semmi nyoma. A tempó pedig 90-120 közötti, és senki nem játszik önkéntes rendőrt a belsőben. Igaz, 80 alatt a külsőben sem haladnak.

Parkolni képtelenség. Nápoly bevárosában fizetős a parkolás, de hétköznap csak egyórás körözgetés után találtunk szabad helyet. Igaz, hogy nem tudtuk, merre keressük: a kikötőben kellett volna. Ehelyett kavartunk mindenfelé, még a nagyon hangulatos, de cseppet sem bizalomgerjesztő Spanyol negyed szűk sikátorait is megjártuk. Ott kérte egy kedves néni, hogy inkább húzzuk fel az ablakot...

Minden autó törött. Ez persze enyhe túlzás, de a legtöbb nem zsírúj kasztnin karcolások, horzsolások, horpadások éktelenkednek. A forgalom kaotikusságát, sűrűségét tekintve nem is csoda. Áldottam az isteneket, hogy a negyedik nap reggelén sértetlenül tudtam visszavinni a bérautónkat.

Összességében jó volt Nápolyban vezetni. Kicsit fárasztó, sok koncentrációt igénylő, - nyilván ez megszokás kérdése, - de valahogy ezzel együtt is kevésbé stresszes, mint Budapesten. A kreatív és toleráns káosz uralkodott, ebből nálunk a tolerancia hiányzik.

Az utcaképek hétvégén készültek.

6 komment

Címkék: vélemény közlekedés nápoly itália

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

biker_kolee 2009.05.18. 22:54:16

Ez tényleg így van. Körforgóba is. Tele van? Berakod az orrát, beengednek. Máshogy nem. Érdekes kultúrájuk van, az egyszer biztos. De szokható. Minden csak idő kérdése.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2009.05.18. 23:14:10

az egyik legszürreálisabb jelenet az volt, amikor egy alsóbbrendű útról balra akartam kanyarodni a főbb útra, és szép lassan dugtam ki a kocsi orrát, hogy majd megállnak, de csak kerülgettek, erre beállt mellém jobbról(!) a mögülem érkező régi Fiat 500-zal egy minimum 70 éves néni, és ő is kitette az indexet balra, sőt, ki is fordult (bele a forgalomba), és mutatta, jöhetek a fedezékeben-

lampionos · http://www.autostat.hu 2009.05.19. 16:05:17

NÁpolyban még nem, de Rómában már vezettem. Minden simán ment, csak akkor eszméltem rá, hogy Olaszországban vagyok, amikor a kereszteződésben 2 autóban 2 nyugdíjas bácsi elkezdett 1000-rel dudálni.
Be kellett kapcsolódni:)

lampionos · http://www.autostat.hu 2009.05.19. 16:05:52

NÁpolyban még nem, de Rómában már vezettem. Minden simán ment, csak akkor eszméltem rá, hogy Olaszországban vagyok, amikor a kereszteződésben 2 autóban 2 nyugdíjas bácsi elkezdett 1000-rel dudálni.
Be kellett kapcsolódni:)

edinamedocc 2014.04.05. 12:29:16

Szia! Nápolyba szeretnénk utazni egy hétre, onnan autót bérelni és úgy bejárni a kornyezo vidéket, de talán egy napot még Rómába is átruccannánk. Tudnál esetleg tanácsot adni, hogy ez így megéri e szerinted?
Például sokat hallottam arról, hogy az autóbérlés drága, ezért is nem tudom, hogy helyben, vagy inkább online volna érdemesebb?
Elore is koszi szépen!:)

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2014.09.01. 21:23:48

@edinamedocc: Szia Edina, bocs, bezártam a blogot, és hónapok óta nem jártam itt, nem vettem észre a kérdésed. Gondolom, azóta megjártátok Nápolyt, nem rám vártatok :)

Azért röviden válaszolok: nem tudom, milyen árban van mostanában az autóbérlés, amikor mi, öt éve utaztunk, akkor a szállással összemérhető nagyságrendű volt, pontos számokra nem emlékszem. Azért érte meg, mert nem voltunk se menetrendhez, se tömegközlekedési útvonalakhoz kötve. Azt néztük meg, és akkor, amikor akartuk. Mivel azt sem tudom, mibe került volna ugyanezt lebuszoszni a környéken, nem tudom, mennyivel volt drágább így.

Online viszont mindenképpen érdemes autót foglalni, akkor legfeljebb az a meglepetés ér, hogy nem azt a típust kapod, amit kiválasztottál, hanem valami mást ugyanabból, a kategóriából, vagy magasabból ugyanakkora díjért. Azt viszont elkerülheted, hogy ott kelljen keresgélni, és vinni azt, ami jut - esetleg drágábban.
süti beállítások módosítása