AUTÓSKÁRTYA

Autóskártya, amivel játszunk, amit gyűjtünk, amit rajzoltunk és ami még ezután jön.

Kibic

  • josé73: A kék, a piros és a sárga hátú csomag is megvolt. Utóbbival órán játszottunk, és a tanítónő elvett... (2020.10.08. 11:59) 77-es kékhátú
  • Hammer: Azóta persze megkaptam az infókat, és kirándultam, futottam is arra többször is: a Spartacus-ösvén... (2020.02.18. 12:10) Camel Trophy '94 - középdöntő
  • Ződ2000: @Hammer: A silhouettehistory? Gyorsan bekövetlek. Én még csak ismerkedem ezzel a web 2.0 jelenségg... (2018.06.08. 10:07) Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2018
  • Hammer: Utánanéztem, az F1-esek alapján 1985-86-nál nem régebbi a kártya, és valószínűleg nem is újabb. (2018.04.21. 10:18) Autóskártya sztori kezdődik - I. rész
  • Hammer: Wow, ez a BMW-s kvartett quartettblog.wordpress.com/2017/04/21/bmw-einst-jetzt-fx-schmid/ most buk... (2017.10.30. 14:28) Csodaszép versenyautók

Címkék

ajánló (47) alfa romeo (16) aston martin (10) audi (8) autóskártya (8) baleset (10) bentley (9) biturbo (10) blogok (10) bmw (27) bugatti (8) cartooncard (45) cartooncard flotta (22) chevrolet (13) címlapsztori (29) drift (48) egyedi (8) énblog (35) feladvány (11) fényképes (10) ferrari (26) fiat (12) film (9) ford (15) formula 1 (19) fotó (32) hellókarácsony (25) hirdetés (12) hírek (30) honda (9) hvtm (36) hvtm 10 (11) jaguar (10) játék (28) kártya (61) kékhátú (14) kínzó kérdés (8) könyv (14) kreatív (14) lamborghini (31) lancia (8) lol (14) máriapócs (9) maserati (22) mazda (10) mclaren (8) mercedes (21) mozi (13) művészet (8) négy év után (9) nyitott szemmel (35) opel (10) pályázat (10) porsche (19) rajz (37) reklám (33) saab (23) skoda (10) szavazás (10) szöveg nélkül (45) szupersportkocsi (14) találkozó (22) teaser (8) tököl (16) toyota (10) tuning (14) usa (8) vélemény (9) videó (55) virtuális tuning (12) virtuáltuning (29) vw (10) youngtimer (10) Címkefelhő

Könyvkritika: hogyan rajzoljunk...

2009.12.02. 11:43 Hammer

Kevéssel több mint egy hétig tartott végigolvasni két újonnan szerzett autós, rajzolós könyvemet. A postot megírni egy újabb hétbe telt, az illusztrációkkal viszont megcsúsztam. Először úgy gondoltam, külön postot írok róluk, de mivel együtt érkeztek, és egymás után olvastam őket, jobb, ha inkább összehasonlítom a könyveket. Előre szólok, hosszú lesz.

szerzőink
britek

Szerzőink britek, sugárzik könyveikből az autósnemzethez tartozás. Olyan behozhatatlan fórral indulnak egy káeurópai rajzolóval, tervezővel szemben, hogy az leírhatatlan. Illetve leírható, csak Csikós kell hozzá, én kevés vagyok ehhez.

Tony Gardiner az idősebb, az ötvenes évek végén a West Sussex College of Arts and Crafts hallgatójaként szerzett grafikusi és illusztrátori végzettséget. Ez a korszak volt a Le Mans-i versenyek aranykora, a Jaguar D-Type 1957-es győzelme rányomta bélyegét pályafutására: Mr. Gardiner azóta is versenyautókat rajzol, fest a legszívesebben. Számára a Le Mans, a Goodwood Revival nem egyszeri élmény, hanem rendszeres program. Versenyhelyszíneket keres fel a Monte Carlo Rally, vagy a Mille Miglia útvonalán, hogy a megfelelő hátterekhez fotókat készítsen. Nem mellesleg autórajzolóként, illusztrátorként dolgozik már vagy 50 éve, és ez meg is látszik munkáin.

Adrian Dewey középkorú grafikus, termék- és járműtervezést tanult, független sportkocsigyártóknak készített koncepcióterveket, könyvek, magazinok weboldalak számára rajzolt autókat. A linconshire-i Bourne-ben nőtt fel - ez a város a BRM és az ERA autók szülőhelye is... Ilyesmire céloztam két bekezdéssel feljebb.

mit rajzolnak?

Mr. Gardiner leginkább oldtimer és klasszikus autókat, gyakran versenyautókat, nem egyszer versenyszituációkat. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem naprakész: az autók mozgását bemutató fejezetet Gallardóval és Volvo C30-cal illusztrálja. Van nála is kitalált koncepcióautó is, de csak mutatóban. Mr. Dewey leginkább séróból nyomja az autókat, de több helyen megmutatja, hogy a létező járművek megrajzolása sem okoz neki gondot, illetve ő tuningot is tervez létező autókra.

és hogyan?

Hogyan rajzol Tony Gardiner? Ábrázol és illusztrál. És Adrian Dewey? Skiccel és tervez. Mindkettejük könyvében külön fejezetet kapott a perspektíva és a fények, tükröződések témája. Gardinernél előbbi kissé szárazabb, kévésbé gyakorlatias megközelítésű, a tükröződésekről viszont nem csak referenciákat ad, hanem egy egyszerű, de hasznos ötletet is: fotózzunk le autómodelleket különféle fényviszonyok közt, és látni fogjuk, mi merre csillog, tükröződik. Deweynál ugyanitt a különféle színek tükröződésmintái jönnek jól a rajzolónak.

Hasonló a tematikájukban hogy a lámpákról, hűtőmaszkokról, kerekekről kiemelten írnak. Gardinernél persze a régi, '70-es, '80-as évekig gyártott fényszórókon van a nagyobb hangsúly, Dewey-nál pedig egy projektoros lámpatest rajzolását kapjuk meg lépésről-lépésre.

Ha már a step-by-step szóba került: Tony Gardiner könyvében egy kézen megszámolhatók a fázisképekkel illusztrált leírások, és ezek is maximum 2-3 lépésből állnak. Sokkal inkább a szövegben fejti ki a lépéseket, szemben Newey-val, akinél tucatnyi ilyet találunk, 5-6 vagy több lépéssel. Mint tudjuk, 1 kép = 1000 szó...

technikásak

A könyveikben ismertetett technikáik is eltérőek: idősebb rajzolónk ceruzával skiccel és rajzol, a színeket pedig legtöbbször vízfestékkel, olajfestékkel vagy pasztelkrétával viszi fel. Régi rajzai jó részét tollal készítette, az árnyékolást nyomdatechnikai okokból külöféle mintázatokkal oldotta meg. Ilyen rajzokat manapság legfeljebb a kihívás kedvéért rajzolna bárki, technikailag okafogyottá váltak.

Adrian Dewey az Y generáció tagjaként gyakran nem is papíron dolgozik, hanem digitálisan, rajzpadon. Ilyenkor általában Alias Sketchbook Pro-val kezdi, és Photoshoppal fejezi be a design-t. Ha mégis ceruzával skiccel, akkor legtöbbször filctollal színez, egy kis pasztellel, fehér ceruzával, akrillal rásegítve, de gyakran beszkennelve Photoshoppal oldja meg az utolsó simításokat.

Egy kis virtuális tuning is szerepel a könyvében - nem rossz, de VT-s szemmel azért nem is világszínvonalú. Biztos tudna jobbat is, de a könyvéből ez nem derül ki.

Ennyit a tartalomról, de végre állást kellene foglalni, melyik milyen könyv?

rajzolóknak

Tony Gardiner könyve kissé száraz, tömény. Sokat foglalkozik autótechnikai kérdésekkel, bár itt-ott szerintem nem pontosan fogalmaz. Az autó mozgásáról szóló fejezetében pl. következetesen az autó aerodinamikájáról szól, pedig az, hogy hogyan dől meg a karosszéria a kanyarban, inkább a dinamika területe, így aero- nélkül. Találtam pár rosszul megnevezett autót is, egy Alfa GT-t 147-esnek említ, egy Vauxhall Astrát pedig Vectraként. Az illusztrációi viszont nagyon szépen, aprólékosan kidolgozottak, és aki a veteránautókat, illetve a régi nagy versenyek hangulatát szereti, annak ez a könyv való.

vt-seknek

Adrian Dewey koncepcióautós könyve olvasmányosabb, a rajztanítás szempontjából gyakorlatiasabb, több segédlettel, hasznos tanáccsal szolgál, és modernebb eszközöket vonultat fel. Dewey rajzai ugyanakkor pont olyan kidolgozatlanok, mint a kiállítások koncepcióautói a szériagyártmányokhoz képest. Én szeretném megtanulni ezt az ábrázolásmódot is, így nekem ez a könyv egy fokkal hasznosabb lehet, de a másikról sem szeretnék lebeszélni senkit. A $35.95 egyikért sem volt pénzkidobás.

8 komment

Címkék: könyv rajz gardiner adrian dewey veloce

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Léhüllő · http://autostat.hu/markakereskedesek-szervizek 2009.12.03. 12:44:54

Azért azt hozzátenném, hogy nem baj, ha sok az autotechnikai kérdés. Ha értesz hozzá, könyebb ábrázolni alkatrészeket, azok szerepét átadni a szemlélőnek.
Ami nem tudja, hogy a kerék forog, az életben nem fog szimmetrikus keréktárcsát rajzolni pl.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2009.12.03. 16:15:54

@Léhüllő: egyetértek, ezt a technikás rész inkább a könyv erénye lehetne, bár erről a témáról ennél többet lehet tanulni egy Liener-féle Autótípusokból (legalábbis a korabali technikáról)

inkább csak azért írtam, mert A.D könyve ehhez képest sokkal inkább disegner-szemléletű, és a látványra megy rá

Andreee 2009.12.08. 15:19:27

Hammer, a nyelvezete negyon nehéz? Szóval sok szakmai szó van benne vagy egy viszonylag kezdőbb angol tudással is meglehet érteni mindkettőt?

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2009.12.08. 20:57:55

@Andreee:
nem veszélyes. vannak szakszavak, de gyorsan megtanulhatók. jó olvasni őket

jewdi76 2011.02.24. 11:12:14

Üdv!

Most találtam rá a blogodra, kössz, a cikket, és az infót, már veszem is meg a Dewey félét.
Hobbiból grafitceruzás autó formaterveket rajzolok én is.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2011.04.30. 01:07:52

@jewdi76: Üdv, én meg most találtam rá a kommentedre :)
Megérkezett a könyv? Vélemény?
Rajzaidat meg lehet nézni valahol?

jewdi76 2011.05.06. 16:07:06

Megérkezett, jó lett volna benne több olyan dolgot látni ami lépésről lépésre mutatja meg mit hogyan rajzol le a srác.
Rajzaimat nem töltöttem fel még sehova, de ha van egy e-mail cím ahova elküldhetek párat, akkor megmutatom.
süti beállítások módosítása