"Takarják le az elejét. Ugye? Ez bizony egy Lada 1200." Kezdte Csikós, március 21-én, majd a cikk végén erősen érdeklődővé váltam, azóta észre-észre veszek egy-egy Fiatnak látszó SEATot, néha. Kettőt láttam, az egyik betonkeverőt vontatott, a másik meg a 127-es Fiat megfelelője volt, ebben kucorgott egy négy fős hidegburkoló kommandó.
Itt kezdtem el keresgélni, és nézd! Emerson Fittipaldi Doble campeón mundial vigyorog mellette. Biztos tuti lehet. Kutya ugat.
Mondjuk megnézném Fittipaldit kőműveskoszosan meló után. Lehet hogy az ő arca még néha azért összekoszolódott. Róla talán még feltételezhetem, hogy ódivatú sofőr, akinek jól áll az olajos-füstös versenyzőmaszk. De ha ezt elhiszem akkor sem kőműves, na. Vajon mit érezhetett megtermett kollégáit a budakeszi úton felfelé cipelő 127-es vezetője, a Fittipaldit 'őszinte' mosolyra késztető temperamentumos kisautóban, úgy cca 30 km/h-s vágtában? Láttam lilul rendesen a feje.
Csak nem hihettem a magyar átlag öregautó állapotnak, le volt rohadva rendesen a spanyol klón, ahogy az nálunk szokás, és különben is egy brigádnak minimum egy 132-es dukálna, lehetőleg diesel, volt belőle.
A 127-est 1972-ben kezdték gyártani, az első modern városi kisautók egyike. A mérnökök nem a technológiai tüzijátékra hanem a hasznos térre koncentráltak, az autó padlófelületének 80%-a áll a humánum rendelkezésére, láb- és csomagtérként. Talán a kőművesek nem voltak tudtában, hogy mosolyogniuk kéne a helykihasználási mérföldkőbe paszírozva. De annó Európa tudta, csak Seat márkajellel el lehetett adni belőle ötvenezret.
Seat 127-et csapatni talán csak '70-es években készült, és/vagy játszódó spanyol filmeken lehet, meg persze a youtube-on. Az utóbbin egy izgalmas dolgot találtam, a tévé reklámot, amit nem lehet beemelni a blogba, a video megosztója kérésére.
"Több mint harminc autóm volt, nagyjából ezer tesztautót vezettem. Az egyik kedvenc autóm mégis a világ egyik legkommerszebb kocsija. A Fiat 127." Csíkos két oldalon, erről, igaz ez még Fiat.
Gamereknek, meg NFS Most Wanted Seat 127 Add On.
Zárásnak, '81-től '86-ig gyártották a legfurább Seatot. A spanyolok újratervezték a 127-est, kapott némi műanyagot, és Fura lett, mármint a neve mindenképp.