AUTÓSKÁRTYA

Autóskártya, amivel játszunk, amit gyűjtünk, amit rajzoltunk és ami még ezután jön.

Kibic

  • josé73: A kék, a piros és a sárga hátú csomag is megvolt. Utóbbival órán játszottunk, és a tanítónő elvett... (2020.10.08. 11:59) 77-es kékhátú
  • Hammer: Azóta persze megkaptam az infókat, és kirándultam, futottam is arra többször is: a Spartacus-ösvén... (2020.02.18. 12:10) Camel Trophy '94 - középdöntő
  • Ződ2000: @Hammer: A silhouettehistory? Gyorsan bekövetlek. Én még csak ismerkedem ezzel a web 2.0 jelenségg... (2018.06.08. 10:07) Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2018
  • Hammer: Utánanéztem, az F1-esek alapján 1985-86-nál nem régebbi a kártya, és valószínűleg nem is újabb. (2018.04.21. 10:18) Autóskártya sztori kezdődik - I. rész
  • Hammer: Wow, ez a BMW-s kvartett quartettblog.wordpress.com/2017/04/21/bmw-einst-jetzt-fx-schmid/ most buk... (2017.10.30. 14:28) Csodaszép versenyautók

Címkék

ajánló (47) alfa romeo (16) aston martin (10) audi (8) autóskártya (8) baleset (10) bentley (9) biturbo (10) blogok (10) bmw (27) bugatti (8) cartooncard (45) cartooncard flotta (22) chevrolet (13) címlapsztori (29) drift (48) egyedi (8) énblog (35) feladvány (11) fényképes (10) ferrari (26) fiat (12) film (9) ford (15) formula 1 (19) fotó (32) hellókarácsony (25) hirdetés (12) hírek (30) honda (9) hvtm (36) hvtm 10 (11) jaguar (10) játék (28) kártya (61) kékhátú (14) kínzó kérdés (8) könyv (14) kreatív (14) lamborghini (31) lancia (8) lol (14) máriapócs (9) maserati (22) mazda (10) mclaren (8) mercedes (21) mozi (13) művészet (8) négy év után (9) nyitott szemmel (35) opel (10) pályázat (10) porsche (19) rajz (37) reklám (33) saab (23) skoda (10) szavazás (10) szöveg nélkül (45) szupersportkocsi (14) találkozó (22) teaser (8) tököl (16) toyota (10) tuning (14) usa (8) vélemény (9) videó (55) virtuális tuning (12) virtuáltuning (29) vw (10) youngtimer (10) Címkefelhő

Az ismeretlen zseni - Tom Tjaarda

2008.09.02. 11:53 alecwolf

Tom Tjaarda és a Ferrari 330 GT Pininfarina | forrás: www.tom-tjaarda.net

Vannak olyan nevek az autótervezésben, amelyek az átlagembernek nem mondanak túl sokat, talán nem is hallott róluk. Olyan nevek, amelyek a "nagyok" árnyékában dolgoznak, akiknek munkáit mások arca alatt állítják ki, s csak a kulisszák mögött, a bennfentes berkekben illetik elismeréssel.

Itt van például Tom Tjaarda, aki Pininfarina és Ghia stúdiójának legprogresszívebb autóit álmodta papírra, agyagba, majd kerekekre a hatvanas években, s aki mai napig a dizájn szürke eminenciásaként dolgozik.

Az autótervezés nála családi hagyomány, hiszen édesapja, Joop „Jan“ Tjaarda van Starkenberg, aki 1923-ban vándorolt ki Hollandiából az Egyesült Államokba, néhány év leforgása alatt a szakma legnagyobbjai közé küzdötte magát. A húszas évektől kezdve, miközben a Ford karosszériáit gyártó Briggsnél dolgozott, elkészítette a "Sterkenberg" nevű áramvonalas karosszériatanulmányokat, amelyeket Járay Pál szélcsatorna-kísérletei inspiráltak. Eme tervekből született meg 1934-ben William Stout vállalkozásában a Scarab, amely építésmódjával - Ford V8-as mortorja a farában kapott helyet - és áramvonalas karosszériájával meghatározta az évtized második felének járműtervezését. Ugyancsak a "Sterkenberg" karosszéria volt a gyönyörű és kevéssé UFO-szerű Lincoln Zephyr alapja is, amely a Chrysler Airflow-val ellentétben ragyogó karriert futott be.

Az alapok tehát adottak voltak az ifjú Tom Tjaarda számára, amikor is 1953-ban, 19 évesen beíratkozott a Michigani Egyetem építészeti szakára, amelyet hamarosan ipari formatervezéssel egészített ki.

1956-ban professzora tanulmányútra küldte a torinói Ghia műhelybe, ahol Luigi Segre kezei alatt dolgozott. Két évvel később, az egyetem elvégzése után a Ghiánál helyezkedett el.

1959 Ghia Selene I | forrás: www.tom-tjaarda.net

Rögtön a mélyvízbe dobták, amikor Sergio Sartorelli-vel közösen rábízták a Ghia Selene I nevű tanulmányautó kivitelezését. A meglepő formájú szedánnal Tjaarda bebizonyította rátermettségét - egyúttal rögtön szembe is került egy komoly vetélytárssal. Akkoriban ugyanis a Ghiánál dolgozott a híres tervező, Virgil Exner Jr. is, akinek szúrta a szemét a fiatal dizájner sikere.

1960 Innocenti IXG Dragster | forrás: www.tom-tjaarda.net, 1960 Volkswagen Type 34 | forrás: www.tom-tjaarda.net, 1961 Ghia Cart | forrás: www.tom-tjaarda.net

Tjaarda zsíros munkákat csapott le Exner kezéről: az új Volkswagen kupé,a Type 34-es Karmann-Ghia, az Austine-Healey Sprite alapú Innocenti 950 S Spider / 1100 Coupé, valamint az egyedi példányban elkészült Renault Ghia coupé, az Innocenti IXG Dragster, valamint a kisebb jelentőségű, ám ujjgyakorlatnak kiváló Ghia Cart és a Ferbedo Automobilina pedálos autója is az ő kezei közül került ki.

Két dudás azonban nem fért meg egy csárdában, így Tjaardának 1960-ban távoznia kellett a Ghiától.

1962-es és 1963-as Chevrolet Corvair Pininfarina Coupé | forrás: www.carstyling.ru

1963 Chevrolet Corvette Rondine Pininfarina Coupé | forrás: www.carstyling.ru

Két évig a torinói Gabetti & Isola cégnél dolgozott, mint építész és bútortervező. 1961-ben azután egy kiállításon találkozott Battista "Pinin" Farinával, aki a saját stúdiójába invitálta Tjaardát. Itt az amerikai Chevrolet részére készítette el a Corvair Coupé-t, amellyel a csúnyácska, farmotoros fürdőkád gyönyörű olasz sportkocsivá vált. Szintén a Chevroletnek tervezte a Corvette Rondine Pininfarina Coupé-t, amely a masszív Stingray Corvette mellett egy sokkal kifinomultabb arcát mutatta az amcsi kultusz-sportautónak.

1963 Fiat 2300 Pininfarina Cabriolet Speciale | forrás: www.tom-tjaarda.net

A következő, Fiat 2300 alapú targatetős és kupé tanulmányokkal is folytatta az egyszerű, penge élességű vonalakkal operáló stílusát. Bár ez csak személyes vélemény, de Tom Tjaarda szemlátomást a hatvanas években már feltalálta - sőt tökéletesen alkalmazta - a Ford kilencvenes évekbéli New Edge dizájnját.

Hasonló stílusban építette meg '63-ban a Lancia Flaminia 2.8 Pininfarina Coupé Specialé-t, amelynek hátsó traktusa még napjainkban sem tűnik idegennek, illetve a Pininfarina Sigma koncepcióautót, ami a közeljövő biztonságos családi autóját hivatott demonstrálni, párnázott belső térrel, és tolóajtókkal.

1964 Ferrari 330 GT | forrás: www.classicrallies.com

Ez a dizájn feltűnt szintén Pininfarinához kapcsolódó Ferrari 330 GT modellnél, amely eléggé elütött a korabeli, jóval hagyományosabb, gömbölyded vonalvezetéső 250 / 275 GT típusoktól.

1964 Mercedes 230 SL | forrás: www.stjarna.is

1964 Fiat 124 Spider | forrás: www.hyts.hu

1965 Fiat 124 Coupé | forrás: www.tom-tjaarda.net

1965 Ferrari 365 GT California | forrás: www.supercars.net

Ezután némileg konzervatívabb stílusú autók kerültek ki a kezei közül; a Mercedes 230 SL, a Fiat 124 Spider és Coupé, valamint a Ferrari 365 GT California már nem lógtak ki annyira a sorból. Talán Battista halála után az ifjabb Pininfarina visszafogta alkotókedvét, vagy csak a ceruzája fogott másképp, ki tudja.

1968 Chevrolet (Ghia) Checker Berlina - Giorgetto Giugiaroval | forrás: www.kitfoster.com

Mindenesetre 1966-ban kilépett a Pininfarinától, majd két évig az OSI-nál tervezett kerekeket és karosszériaelemeket. 1967 végén összekerült Giorgetto Giugiaro-val, aki akkoriban indította be saját formatervező műhelyét, az Ital Stylingot, amely hamarosan Ital Design néven lett világhíressé. Kettejük közös munkája volt a Ghiánál megépített Checker Centurion, amely a taxiautókat gyártó vállalatnak tett javaslat volt, ódivatú járgányaik megújítására. Tjaarda kilépése óta Virgil Exner dominanciája a Ghiánál megszűnt, és egy új vezető, az argentín Alejandro de Tomaso került a tervezőstúdió élére.

1970 De Tomaso Pantera | forrás: www.tom-tjaarda.net

1972 De Tomaso Pantera 290 | forrás: www.tom-tjaarda.net, 1972 De Tomaso Pantera GT4 | forrás: www.qv500.com, 1973 De Tomaso Pantera L | forrás: www.digitalthunder.com, 1973 De Tomaso Pantera GTS | forrás: www.carstyling.ru, 1973 De Tomaso Pantera 7X | forrás: www.carpassion.com

1970 De Tomaso Deauville | forrás: www.blenheimgang.com, 1972 De Tomaso Longchamp | forrás: www.maserati-alfieri.co.uk

Tjaarda pedig boldogan tervezte de Tomaso autóit, a Forddal közösen építendő Panterát, a Deauville szedánt és a Longchamp nevű lépcsőshátú kupét, valamint a kevéssé ismert prototípusokat, a Mustellát, a Zondát, a Montellát, és a különböző Pantera protókat, amelyekkel de Tomaso a Fordot igyekezett - kevés sikerrel - meggyőzni annak nagyszerűségéről.

1971 De Tomaso Ghia 1600 Spider | forrás: www.tom-tjaarda.net

Ugyancsak De Tomaso néven mutatkozott be 1971-ben a Ghia 1600 Spider, amelynek vonalai nem sokkal később Fiat X1/9 néven kerültek sorozatgyártásra.

1968 Ghia Serenissima | forrás: www.carstyling.ru

1969 Isuzu Bellett MX1600 GT | forrás: www.tom-tjaarda.net, 1971 Isuzu Bellett SportsWagon | forrás: www.tom-tjaarda.net

A Ghiánál születtek még formatervek a nagy reményű, ám hamar befuccsolt Serenissimának, a Lanciának és a feltörekvő japán Isuzunak is.

1974 Ford Ghia Coins és az alapokat adó Capri | forrás: www.tom-tjaarda.net

Bár a Pantera gyártását nem, a Ghia terevezőirodát azért átvette a Ford, úgyhogy Tjaarda 1970-tól már a detroiti óriás alkalmazottjaként volt a Ghia vezetője. Így a hetvenes években Tjaarda főleg Ford prototípusok fejlesztését végezte, mint például a Capri alapú Ghia Coins, a Mustang II variációi, vagy a Maverick.

1972 Ghia Wolf aka Ford Fiesta koncepció | forrás: www.tom-tjaarda.net

Mellettük '72-ben volt egy igazán komoly dobása is; a Ghia bemutatta a Wolf nevű kompakt kisautót, ami nemsokára Fiestaként indult világhódító útjára.

A szíve azonban visszahúzta Olaszországba, így 1977-től 1981-ig a Fiatnál volt szakmai tanácsadó; olyan projektekben vett részt, mint a Zastava fészliftje, a spanyol Ritmo származék Seat Ronda, vagy a tömörített Porsche 928-asnak tűnő Seat Guapa koncepció.

1982 Chrysler LeBaron és Imperial | forrás: www.tom-tjaarda.net

1981-től a frissen megalakult Rayton-Fissorénál dolgozott, ahol a Chryslernek szánt prototípusok mellett a cég saját modelljének, a sokat vitatott Magnum terepjárónak fejlesztését vezette. A Magnum a mai luxus-SUV-ok előfutára volt, roppant jó felszereltséggel, iszonyú gagyi részletmegoldásokkal és borzalmas VM dízelmotorral; igen vitatott járgány. Nem mellesleg a mai napig gyártásban van, az USA-ban, ahol az egykori Rayton-Fissore importőr Laforza Magnum néven produkálja a csekély számú érdeklődőnek.

1985 Rayton-Fissore Magnum 4x4 | forrás: it.wikipedia.org, 1983 Saab Viking | forrás: www.conceptcars.it

1984-ben sok-sok év bedolgozás után végre megalapíthatta saját stúdióját, a Dimensione Design S.r.l.-t Torinóban. Itt is folytatta Rayton-Fissore részére a munkát, fejlesztette a Magnumot, illetve elkészítette a Saab Vikinget.

1988 PPG 4x4 (USA) | forrás: www.tom-tjaarda.net

Kisebb tervezési munkákat végzett, például belsőtereket készített a Suzukinak, és az Ivecónak, illetve bedolgozott az amerikai ASC vállalatnak és elkészítette a látványos PPG 4x4 show autót.

1991 Bitter Tasco | forrás: www.bittercars.com

1991-ben az állandó hullámvölgyekkel küszködő Bitter részére elkészítette a korszak látványos szupersportkocsi dizájnjába beleillő Tasco kupét; ám ez sem húzta ki a küszködő német manufaktúrát a csávából.

1998 Isotta-Fraschini T8 és T12 | forrás: www.automotriz.net, 2000 Qvale Mangusta | forrás: www.finecars.cc

1995-ben elvégezte a Lamborghini Diablo belsőterének modernizálását, majd három évvel később a nagy reményekkel kecsegtető Isotta-Fraschini feltámasztási kísérletéhez is hozzájárult két szépséges prototípussal, a T8-al és a T12-vel. 2000-ben a De Tomaso reneszánszának ígéretéből visszamaradt Qvale Mangusta prototípust alakította át, majd részt vett a Spíker GT autójának elkészítésében, illetve az öregecske Fiat Barchetta utolsó modellfrissítésében.

2006 Shelby Series 2 | forrás: www.carforums.net

Ezidáig utolsó munkáját két éve, 72 évesen követte el a szintén veterán Carroll Shelby részére, amikor megalkotta a Series 2-t.

A tiszteletére létrehozott honlap, a http://www.tom-tjaarda.net/ szerint 1959-től tartó pályafutása alatt 79 autó került le rajztáblájáról; köztük vannak a Pininfarina és a Ghia legszebb művei, dögös sportkocsik, milliószám készült kisautók és übergagyi SUV-k egyaránt. Remélem, a langaléta amerikai, aki holland szülőktől származik és Olaszországban tevékenykedik, még sok autót fog életre kelteni rajztábláján, s egyszer talán az ő nevét is Pininfarina és Bertone mellett fogják emlegetni.

2 komment

Címkék: design magnum de tomaso címlapsztori pininfarina ghia autótörténelem tom tjaarda

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alecwolf · http://autohistory.blog.hu 2008.09.02. 23:57:50

Köszönöm, élmény volt felfedezni ezt a remek formatervezőt és munkáit :)
süti beállítások módosítása