Az úgy volt, hogy a múlt héten valahonnan az Allianz site-jára keveredtem, és kitöltöttem egy webes tesztet. Szerencsére a GFB-m az Allianznál van, és jól is sikerülhetett a teszt, mert pénteken felhívtak, hogy vasárnap - 119 további jó megfejtővel együtt - mehetek a Hungaroringre, a Vezetéstechnikai Centrumba az elődöntőre. Hurrá!
Közel 30 fős turnusunk előtt vasárnap kettőkor nyitották meg a kapukat, begördültünk a tanpályára. Amelyen a nevével ellentétben most nem tanultunk, hanem versenyeztünk. A regisztráció után kaptunk egy prezentációt, de ennek harmada a létesítmény bemutatása volt, harmada a feladat ismertetése, és a maradék néhány gyakorlati tanács a végrehajtáshoz.
Először a rántópadra kellett futni 30-40 km/h közötti tempóval (eltérésnél km/h-nként 5mp büntetőidővel számolva), majd a vízzel locsolt műgyantán (fehér sáv) megfogni a hátsó kerekeknél oldalra elrántott autót. Vagy összeszedni pár pörgés után. Továbbhaladni a körpályára, ahol másfél kört megtenni a fekvő bólyák közt, a bójákat nem bántva - 5 mp/bója büntetőpont terhe mellett. A fehér felület itt is jégszerűen csúszós. A kört elhagyva aszfalton lehetett gyorsítani, majd a fenti síkos pálya szélén kijelölt szlalompályán félig aszfalton, félig műanyagon végigmenni. Egy gyakorló kör, egy éles - az utóbbi ideje számít, és a 30 legjobb jut tovább.
A csoportunkban teljesen átlagos autók voltak jelen, talán egy új kombi Mondeo képviselte a legfrissebb technikát. Volt CRX és korabeli négyajtós Civic és egy eggyel ezelőtti háromajtós, C4, SX-4, Omega V6 2.5, W126-os Mercedes, Baleno, Laguna, Fabia, Astra F, 206-os, Focus I és F-Max, Corolla, Mondeo I, 3-ajtós Stilo is. Meg pár egyéb típus, amire már nem emlékszem.
A regisztrációnál megnézhettük az előttünk szereplő 60 versenyző köridejét: a legjobb valahol 54mp körül volt, a 30. kb. 15mp-vel lemaradva. Annyit még sikerült megtudni, hogy a rekordot egy Almera tartja. (Nem jön ki a 120 résztvevő? A hiba nem az ön számológépében van: nem tudott mindenki eljönni.)
Bár az elmúlt tíz évben kétszer is voltam az Autóklub hasonló pályáján (Opel Corsa B-vel, és az OG 900-zal), fogalmam sem volt, hogy fog viselkedni a 9-5. A nehéz V6 miatt ugyanis fejszével felérő a súlyeloszlása van. Viszont az automata megkímél a pedálzsonglőrködéstől, nem kell attól tartani, hogy az állóra fékezett kerekek lefullasztják a motort, ha megpördülök és megállítom az autót. Az ABS-ben és a TCS-ben is bíztam, ezeket amúgy is elég ritkán használom, legalább kipróbálhattam, mit tudnak.
A főinstruktor, aki az előadást tartotta, óvott bennünket attól, hogy jól felgyorsítva, majd a rántópadon fékezve állítsuk be a sebességet 40-re, mert a bólintó autó fenekét még jobban el fogja rántani a pad. Mivel tempósan mégiscsak az aszfalton lehet közlekedni, úgy terveztem, maxigázon gyorsulok 40-ig, és hagyom begurulni a padra a kocsit.
A próbakörnél indulás előtt még kaptam pár bíztató szót az instruktortól ('Ennek annyi. Nekem is volt ilyenem, rettenetesen orrnehéz.' - 'Kösz.'), benyomtam az S-t, aztán nagy gáz. Szerencsére felfelé csal a mutató, mert kicsivel 40 fölött állt, mikor a kocsi segge elindult oldalra - mint utóbb megtudtam, ők 37-et mértek. Gyors ellenkormányzás, farcsóválás a másik irányba, kormány ugyanarra, és már egyenesbe is voltunk, gáz. Itt valószínűleg dolgozott a kipörgésgátló, de azért gyorsultam valamennyire, majd a kanyar előtt, már az aszfalton fék, és rá az ívre - a fehér rész előtt pedig újabb lassítás. És megy a Saab, lassan, de vígan az íven, fix kormányelfordítással, ahogy kell, és már majdnem leérek róla, amikor elmegy az orra. A francba! Két bója és 10 másodpercem bánja. Az aszfalton nagygáz, rá az egyenesre, padló, a végén nagyfék, óvatosan a szlalom, simán megy, a végén még egy kigyorsítás. Idő: 59,x! Nem is lenne rossz, ha a bójákat nem bántottam volna.
Jön az éles kör. Még gyorsabban indítok - miért is nem padlóztam az előzőnél? A pad előtt, de még az aszfalton fékeznem is kell, de a síkosnál már nincs átterhelődés, a rántópad most kevésbé cibál meg, gyorsabban megyek, a kanyar előtt csak kisebb fék, a műanyag előtt még nagyobb. Szépen íven halad az autó, már majdnem leérek a síkosról, mikor megint eldobja az orrát. Két bója kész. Nem számít, tovább. A kanyarból kijőve padlógáz, a szlalom kicsit gyorsabban, és az idő: 54,9mp! Vagyis 1:04,9 összesen.
Amikor kezdtünk, még bőven elég lett volna, mire beérek az épületbe az emléklapot átvenni, lemegy a mezőnyünk fele, de még így is a 23. vagyok összetettben. Ezt érdemes megvárni. Kimegyek még fotózok párat: a Mondeo 51 valamennyit fut! Hiba nélkül. Utóbb hallom: az instruktorok legjobbja 52 volt. Kezd hűvös lenni, vissza a versenyközpontba. Még van kilenc versenyző, és már a 27. helyre csúsztam. Még három, és már csak a 28. vagyok. Lerágom a körmöm. Az első közülök megpördül a mért körén. Is. Benn vagyok! Még a CRX bejön 29.-re, és vége!
Ha a műanyagon kicsit lassabb vagyok, mondjuk veszítek 1mp-t, de megúszom a 10-es büntetőt. Viszont tuti túl korán és nem elég nagyot fékeztem, mert az ABS nem rúgott vissza, illetve a gyorsításokkor sem biztos, hogy mindig lepadlóztam, tehát úgy 3-4 mp-t biztosan elhagytam a pályán. Kis gyakorlással talán összejöhetett volna az 51. (Az más kérdés, mit ment volna a mondeós - kis gyakorlással...)
Hétfőn kivettem a pénteki szabadnapot. Tízre megyek, délelőtt ugyanezen a pályán futunk, egyenautóval, egy Peugeot 3008-cal. Utána jönnek valami hazai VIP vendégek és Nico Rosberg és Christian Danner. A győztest egyikük körbe is viszi a pályán, illetve 2010-es Magyar Nagydíj paddock belépőt lehet nyerni. Ja, egy kísérőt vihetek magammal. Ki jön?
biker_kolee 2009.11.17. 02:53:26
biker_kolee 2009.11.17. 02:54:35
A tesztet én is kitöltöttem, elvileg hibátlanul, de ezek szerint nem voltam elég gyors a 120-hoz.. :(
HányOK 2009.11.17. 10:36:12
Rájöttem, hogy nem is tudtam 100%-osra kitölteni, mivel a teszt szerkesztője nem tudta a megfelelő választ
A Hungaroringen 1986 óta 24 Forma-1-es futamot rendeztek.
A válaszokban 21,22,23 szerepelt - telitalálatnak esélye sem volt!
Küldtem levelet az Allianznak, és jót mosolyogtam.
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2009.11.17. 11:17:08
meg azt is hallotttam, hogy nem jött össze a 120 100%-os megoldó, így az egyhibások közül is kerültek be.
(lehet, hogy én is, mert a "mikortól nevezik így..."-re csak tippeltem)