Sejtettem, hogy nem lesz könnyű a feladványunk, de nehezebb volt, mint gondoltam. Aki megpróbálkoztak a megfejtéssel, az autókat általában felismerték, legfeljebb a Pontiacot tévesztették el. A kapcsolatokat összesen hárman(!) próbálták feltérképezni, ebből egy csak 75%-os* volt, a két jó megfejtésből az egyiket pedig alecwolf, az Autótörténelem blog gazdája írta, hozzátéve, hogy csak a játék kedvéért indult, nem a kártyáért. (Amúgy meg van neki CarToonCard-ja, írt ő már posztokat hozzánk is.) Így az egyetlen helyes megfejtő, aki a nyereményre is pályázott Pakolicz Tamás lett. Gratulálunk!
A megfejtéshez elég lett volna három/négy név: Corvette C4 ZR-1, Lotus/Colin Chapman, John Z. DeLorean. A lapozás után hadd idézzem alecwolf-ot:
A laza kapcsolat két személyhez köthető:
(1.) John DeLorean, aki a GM-nél mérnökként a családi Pontiac Tempest alapján '64-re kialakította az izomautó Pontiac GTO-t. Öt évvel később már a Chevrolet-nél látott neki a hatvanas, hetvenes évek fordulóján minőségi gondokkal küzdő cég rendbehozatalának, s tette a hetvenes éveke elejének legsikeresebb amerikai gyártójává.
1973-ban visszavonult, hogy új kihívások után nézzen. Ennek eredménye az első, 1976-os DeLorean DMC prototípus volt - amellyel azonban nem volt elégedett, így DeLorean (2.) Colin Chapman segítségét kérte a Lotustól. Chapman áttervezte az autót, az Espritéhez hasonló gerincvázat és független kerékfelfüggesztést épített bele. Ez a változat mutatkozott be 1981-ben DeLorean DMC-12 néven.
A Lotus cég Chapman halála és a DeLorean autógyár bukása (a gonosz pletykák és a hivatalos vádak szerint mindkét esemény oka a financiális gondok megoldására szolgáló kábítószer kereskedelem volt - de ilyesmire ugye nem hallgatunk) után a nyolcvanas években anyagilag sokat nyűglődött, míg végül a GM-hez került. Ott az egyik első kihívás az őskorszaki műszaki megoldásokkal és a hatvanas évekre datálható motorokkal operáló Corvette vadállattá hergelése volt. Ehhez a Lotus mérnökei megalkották 32 szelepes, 375 lóerős alumínium LT-5 motort, amelyet a Corvette-széria csúcsmodelljébe, az 1990-es (3) ZR-1-be szereltek be. Továbbá fejlesztették a fékrendszert, a futóművet és a kormányművet is. Gyakorlatilag ez a modell adta meg a mai "modern" Corvette-ek alapját.
Innen pedig egyenesen következik a Lotus Evorával való kapcsolat.
Kimerítő leírás, köszönjük!
*A 75%-os megoldónk a Corvette - ZR-1 - Lotus - DeLorean kapcsolatot megfejtette, csak a GTO-t nem sikerült John DeLoreannal összekötnie. Helyette kaptunk egy érdekes alternatív megoldást: "A Pontiac GTO kapcsolata a Lotussal, hogy a Fiero-ban bemutatott új felfüggesztés a Lotus mintájára épült." Erről még nem hallottam, de a kíváncsiságomat felkeltette, ezért utánanéztem. Több forrásban is azt találtam, hogy bár a Fiero idején volt GM-tulajdonban a Lotus, nincs közük a Pontiac futóművéhez. Ez csak egy mítosz, ami ellen a jobban tájékozott Fiero-tulajok is küzdenek. Ettől persze akár el is fogadnám, ha a DeLorean-kapcsolat nem lenne sokkal kézenfekvőbb, illetve mint a feladványban is írtam, nem egyetlen tulajdonság (itt: Lotus) köti össze a négy autót.
Sidaries · http://delorean.blog.hu 2011.12.20. 08:45:27
Egy kiegészítésem azért lenne ehhez:
"(a gonosz pletykák és a hivatalos vádak szerint mindkét esemény oka a financiális gondok megoldására szolgáló kábítószer kereskedelem volt - de ilyesmire ugye nem hallgatunk)"
Ez egy kicsit pontatlan így. Valóban volt kábítószer az ügyben, de közel sem annyira széleskörű, mint amennyire ez a rész sugallja. Ha valakit érdekel a teljes történet, annak ajánlom a blogomon a teljes leírást. Elég hosszú, de izgalmas filmbe illő cselekmény. :)
Link:
http://delorean.blog.hu/tags/a_kábítószerügy
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2011.12.20. 15:02:18
Sidaries · http://delorean.blog.hu 2011.12.20. 16:08:59
delorean.blog.hu/search?searchterm=chapman&searchmode=OR&submit=Keres%C3%A9s
Ami talán leginkább róla szól, az ez:
delorean.blog.hu/2010/03/12/a_deloreangyar_emberei_xv_lotus_colin_chapman