Nézem az EVO filmjét a Carscoopon, amelyben Harry Metcalfe vezet végig a Lamborghini V12-esek történelmén, a gyártó fennállásának 50. évfordulóján rendezett találkozón, felvonuláson. Olyan érdekességek derülnek ki közben, amiről talán a legelvakultabb fanatikusok sem hallottak. Azt pl. tudtátok, hogy a korai Countach-ok alacsonyabbak voltak, laposabb szélvédővel, kisebb utastérrel? De van ennél nagyobb sztori is, hogy került hátsó szárny az autóra, és mire való?
Walter Wolf, az szlovén-osztrák származású kanadai üzletember a 70-es évek közepén a Walter Wolf Racing csapattal szerepelt a Formula-1-ben. Volt egy LP 400-asa, amivel nem volt teljesen megelégedve, ezért megbízta Dallarát, a Lamborghini vezető mérnökét, hogy tuningolja fel. Így kapott egy 375 helyett 447 lóerős gépet, amely ma Walter Wolf Countach néven ismert. Ez viselt először hátsó szárnyat, hasonlót, a korabeli F1-es versenyautókéhoz.
Nagyon menő volt, aki látta, oda- és vissza volt érte. Sajnos köztük volt az Ágyugolyófutam producere is, aki pont ilyet akart az akkoriban tervezett filmjébe. A Lamborghini nem akart szárnyat az autóra, de nem akadályozhatta meg, hogy a Countach így legyen világhírű. Miután kijött a mozi, szinte minden Countach vásárló a szárnyat akarta. A gyár beadta a derekát, és gyárilag felszerelte neki az alkatrész. De...
...miért haszontalan ez az alkatrész? A Countach (akárcsak a Miura), az első tengelyen küzdött tapadáshiánnyal. Nagy sebességnél az autó orra elkönnyült. Ha a hátsó tengely mögé egy igazi szárnyat tesznek, akkor az, mintha egy libikókát nyomnak le, úgy emeli az autó orrát.
Az Ágyugolyó futamban szereplő autónak szereltek egy szárnyat az autó orrára is, ez viszont nem volt olyan menő, hogy a vevők ezért toporzékoljanak. Így a Lamborghininél olyan idomot használtak, ami egyáltalán nem termel leszorítóerőt. A légellenállást viszont elkerülhetetlenül növelte, így lett a szárnyas Countach-ok végsebessége kb. 20km/órával alacsonyabb, mint a szárny nélkülieké. Nesze neked tuning!
Tehát mire való a Countach-on a hátsó szárny: arra, hogy leszereljük róla.
Ezek pedig egy CannonBall Run replika képei, a valódi első és hátsó szárnyakkal, jól látható a profillal.
Csak azt meg ne kérdezzétek meg, Walter Wolf brutálerős Countacha hogy tudott kanyarodni, azon ugyanis igazi hátsó szárny volt, de elöl semmi.
A képek forrása a lambocars.com.
Rocko- 2013.06.16. 09:47:22
Make Valamit · http://make.blog.hu 2013.06.17. 09:42:47
zr1 · http://zr1_vts.mindenkilapja.hu/ 2013.06.17. 12:55:19
x-tomi 2013.06.17. 13:02:30
ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.06.17. 13:23:17
Amúgy verjetek meg, nekem bejön a szárny ^.^
f1hunor 2013.06.17. 15:31:29
A: az autó szebb lenne mint az ágyúgolyófutamban látott megoldás
B: Nem lett volna tapadási problémája az orránánl
Kallio 2013.06.17. 22:01:20
Aerodinamikában nem vagyok kellőképpen jártas, de talán az első lámpák alatti részt lehetett volna úgy alakítaniuk, hogy nagyobb leszorító erőt termeljen...