„Kétszázhúsz felett észre sem veszed, és elhagyod a valóságot” – énekelte Csepregi Éva 1981-ben. Manapság, amikor egy erősebb középkategóriás dízelautót 250-nél le kell szabályozni, vajon mit szólna ahhoz: négyszáz felett?
Mindenkinél gyorsabban menni. Valljuk be, legtöbbször ez motoszkál a fejünkben, ha autókról álmodozunk. Aztán persze visszarángatnak a valóságba az olyan földhözragadt dolgok, mint a fogyasztás, az ár, vagy a hovátegyükababakocsit-típusú kérdések. Itt azonban szabadon száguldhat a képzelet: bemutatjuk a legnagyobb végsebességű, közútra szánt, sorozatban gyártott négykerekűeket.
Mivel leg-leg-autókról beszélünk, az árak is csillagászatiak. Példának okáért képzeljük el, hogy havi egymillió forintot félre tudunk tenni autóvásárlásra. Az a tíz év, mire összejön a vételár, ripsz-ropsz eltelik, és máris a miénk lehet a bemutatott háromtagú kis csokor legolcsóbbika.
Ugyanis 498 ezer Eurót kóstál a 9ff tuningcég Porsche-alapú fenevadja, a GT9. Ez a leggyengébb a hármasból, de nem a leglassabb: 987 lóereje a 409-es értékig lendíti a sebességmérő mutatóját. A hathengeres boxert a megnyújtott 911-es váz közepébe helyezték, így javítva a kocsi súlyelosztását. A GT9 ki is használja a tapadást, és 8,4 másodperc alatt gyorsul 200-ra. 250-nél, ahol a legtöbb német sportlimuzin leszabályoz, egy laza lábmozdulatra úgy indul tovább, mint egy GTi álló helyzetből.
Ilyen teljesítménynél a megfelelő hűtés kardinális kérdés, ami alaposan rányomta bélyegét a GT9 külsejére. A B-oszloptól hátrafelé hemzsegnek a hűtőbordák- és nyílások, mi több, még a hátfalat is mellőzni volt kénytelen a 9ff. Így válik igazán egyedivé a hátsó nézet – ez talán a legfontosabb nézőpont, máshonnan úgyse látja a többi közlekedő a kocsit. Hacsak nem egy Ultimate Aero-ban ül…
A megtisztelő Világ Leggyorsabb Autója címet jelenleg a SSC gyár (Shelby Supercars) Ultimate Aero típusa viselheti. Az alapító-tulajdonost, Jerod Shelbyt ne tévesszük össze Carrol Shelbyvel, a legendás Cobra megalkotójával: az ő cége Shelby és Ford Shelby néven kínálja autóit. Az Ultimate Aero ikerturbós V8-asa elképesztő 1183 lóerő leadására képes. A 6,3 literes térfogatba pumpált levegőt hengersoronként egy-egy hűtőn nyomják át. Meg sem áll 412-ig, ahogy azt a Guiness felügyelői is megállapíthatták.
Gyorsulása embertpróbáló, egyesben 93-at megy a kocsi, kettesben éppen átlépi a hazánkban engedélyezett maximális tempót. És akkor még négy sebesség maradt… Hatvan mérföldes (96 km/h) sebességre 2,72 másodperc alatt gyorsul. Ugyanekkora tempóról mindössze 31,5 méteren áll meg a 14 colos tárcsákkal és nyolc- illetve hatdugattyús nyergekkel (elöl illetve hátul) operáló fékrendszere segítségével. Szénszálas műanyag és acélváz alkotja a karosszériát, a légellenállási együtthatója 0,357, ami nem túl kedvező érték, körülbelül egy Škoda Favoritéval azonos, de az úton maradáshoz szükséges leszorítóerő csak ilyen áron produkálható. A kocsi nem egy garázsban kókányolt guruló koporsó, az Ultimate Aerora a gyártó egyéves garanciát vállal.
A végére maradt Ferdinand Piëch szörnyszülöttje, a feltámasztott Bugatti márka Veyron típusa. A kocsi a megalománia jegyében fogant, mindenből a legjobb akar lenni: borzasztó erős, nagyon gyors és persze végtelenül drága. Számszerűsítve: 1001 lóerő tör elő a négy sorban elhelyezett 16 hengerből, 407 a végsebessége és egymillió eurót kérnek érte. Nettóban és alapáron, amit egy-egy különleges „széria” (bár nem tudom, hogy a Pur Sang kivitel öt példányát lehet-e sorozatnak hívni) birtokba vétele alaposan feltornászhat. Nyomatéka 1250 Nm, az erő útra juttatásában minden kerék kiveszi a részét, hétsebességes, szekvenciális váltón keresztül.
A három sebességhajhászt mindössze néhány kilométer/óra választja el egymástól. De vajon melyik a legjobb? Erre a kérdésre természetesen nincs felelet. Négykerékhajtásának hála rossz útviszonyok között a Veyron a nyerő, versenypályán a könnyű építésű GT9 a favorit, az autóskártyán meg mindkettőt elviszi az Ultimate Aero.
Utóirat 1. A magas végsebességhez elsősorban nagy teljesítmény és kedvező légellenállás kell. Míg alacsonyabb régiókban néhány tíz lóerő is számottevően javít a sebességen, 400 környékén százlóerős pluszok is csak néhány kilométer/óra javulást eredményeznek. Az ok: a légellenállás hatványozottan növekszik, így egyre keményebb falba kell fúrnia magát az autónak.
Utóirat 2. Bristol Fighter T. A gyár szerint a turbós Viper-motorral hajtott gép 430 kilométerre képes, de a vevők biztonsága érdekében 250 mérföldnél (kicsivel 400 felett) leszabályozzák a vasat. Hm.
korlat 2009.01.22. 14:18:11
biker_kolee 2009.01.22. 20:37:04
dfgbabo · http://alfaamore.hu/tagok/dfg 2009.02.13. 11:35:09