
A Time magazin újságírói szeretnek listákat készíteni. Tavaly összegyűjtötték a történelem 50 legrosszabb autóját. A listán nagyon látszik, hogy amerikában készült. A válogatás szempontrendszere is sajátságos, de belátható, hogy nem ugyanolyan szempontok alapján lehet rossznak nevezni egy autót a XX. század elejéről és egyet a végéről.

A Ford T-nek elsősorban az a bűne, hogy tömegessé tette az autózást, bár azt is a szemére vetik, hogy műszakilag is egy taliga fos volt szerény színvonalon állt. A nem megfelelő időzítéssel is a listára lehetett kerülni: a gyönyörű áramvonalas Chrysler Airflow 1934-ben jó húsz évvel megelőzte korát. A Ford 1958-ban pedig pont a recesszió közepén jött ki egy drágább márkával, Igaz, az Edsel esélyeit a puncihűtőmaszk sem növelte.

A '60-es Chevrolet Corvairről mindenki tudja, hogy az átlagamerikai képtelen volt úton tartani a rosszindulatú farmotoros autót, bár egy elspórolt stabilizátor sokat javított volna a helyzeten. A '71-es Ford Pinto a hátulról érkező legkisebb koccanástól is lángba borult, itt is többe került volna megvédeni az üzemanyagtankot, mint kifizetni az elhunytak hozzátartozóinak a kártérítést. A '95-ös Ford Explorerrel túl sokan álltak fejre, ez csak az autó hibája lenne? A SUV-korszak felfutásánál az hatalmas batárok még inkább terepjárók voltak, a limókból átülő anyukák pedig nem tudták vezetni őket: nagy tempó, kanyar, fék, borulás. Mivel az Explorerből adtak el legtöbbet, persze ezzel volt a legtöbb baleset. Meg volt ott még valami gebasz a leváló futófelületű Firestone abroncsokal is.

A '74-es Jaguar E-Type és a '80-as Corvette meglepőnek tűnhet, de itt nem általában ezekről a típusokról van szó, hanem az olajválság miatt kiherélt típusváltozatokról: a 180 lovas automata 'Vette California valóban szégyellnivaló családtag. A DeLorean is gyenge volt, de mit vártak a tervezői a 2,8-as Pug Renault V6-tól? A Plymouth Prowlerből a hotrodságot, az erőt és a manuális váltót hiányolták a listázók, én azért lehet, hogy kibékülnék azzal a 250 automata lóerővel. Hasonló okokból került be az ötvenbe a Chevrolet SSR is.

Más, nagyszerűnek ismert, szép, vágyott autók is feliratkoztak az ötven közé. Az Aston Martin Lagonda, a Maserati Biturbo vagy a Ferrari Mondiale egyaránt a katasztrofális megbízhatóságuk (vagy inkább megbízhatatlanságuk) okán kerültek ide.
Mint látjuk a szépség nem elég, de a szépség hiánya is a legrosszabbak közé taszíthat: a Fiat Multipla és a Pontiac Aztec randák, mint a bűn, és ezért rosszak is. Valóban? Ssangyongot biztos nem láttak még a Time magazinnál.

A presztízsgyártók lefelé terjeszkedései nem mindig sikerülnek, az '82-es Cadillac Cimarron és a 2001-es Jaguar X-Type ilyen bukdácsolások példái. A Caddy CTS még nem került fel a listára.
A Lamborghini LM002 és a Hummer H2 a feleslegesen nagy SUV-ok iskolapéldáiként szerepelnek, a Lambo mint az első, a Hummer mint a legfeleslegesebb példány.
Lapozzátok át mind az ötven autót, és állítsuk össze mi is a saját listánkat! A Trabit nem kell felírni, a Time már megtette.
ny 2008.07.21. 19:03:06
Pasas 2008.07.21. 19:18:52
AP 2008.07.21. 19:31:37
Ha kell, két napot szerelek egy óra vezetésért..
Rájöttem, miért veszik az Alfákat?!
Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2008.07.21. 20:24:09
A hetes BMW meg az iDrive... Biztos bennem volt a hiba, de eligazodtam rajta, amikor kipróbálhattam.
Darti · http://www.darti.hu 2008.07.21. 21:12:46
Biztos csak számomra túlzás.:)
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.07.21. 21:15:14
pepe77 2008.07.21. 21:36:13
Tommi 2008.07.22. 06:55:36
Hammer: Rosszul írtad! A DeLorean-ban Renault-motor volt, nem Pug... A 2,8 és a V6 stimmel...
The good boy 2008.07.22. 11:51:03
Bocs az Off-ért
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.07.22. 11:55:59
tudom, írtam is a második mondatban :)
biturbo s · http://www.mmcweb.extra.hu 2008.07.24. 13:19:10
Ha jó, a mai 3 literes izomdízeleket simán odaveri, ha a gazdájának kedve van hozzá.
Iyen az enyém is...
D-zájn 2008.07.25. 09:13:06
letsgo 2008.07.29. 19:23:18
letsgo 2008.07.29. 19:24:23
Vincenzo90 2008.08.05. 09:54:53
VW - Das Auto