Különös perverzióm van: szeretem a Moszkvicsokat. Bár messze nem tökéletes autók, van jellemük, és az Aleko előtti korszakban akár szépnek is nevezhető járművek hagyták el a Leninszkaja Komszomol Autógyárat (leánykori nevén Moszkvai Kisautógyár).
Jó tizenöt éve volt a haveromnak egy pöpec 2140-ese, ami még a tuningolt Ezeröcsit is lenyomta, így mindjárt tudtam, hogy nekem is kell olyan. Akkor még működött Pécsett a Barna-féle Moszkvics-szerviz, onnan jött az infó: tízezerért az enyém lehet egy zöld, rossz bőrben lévő 2140-es. Belementem.
A gyári állapot elérése lehetetlennek tűnt, ezért valami vagányabb álom lebegett előttem. Persze akkor sem voltam kőgazdag, így a rat-stílus tűnt reális célnak. A kilencvenes évek derekán még nem volt trendi a matt „fényezés”, mint manapság (vö: Mansory Rolls Phantom J ), így éjfekete ruhájában valóban egyedi vizuális élményt nyújtott. Az égvilágon mindent befújtam a festékkel, az amúgy krómos kilincseket és ablakkereteket is. Igazi lopakodó-fílingje volt. Hogy teljes legyen a kép, a kifordított, szélesebbre hegesztett felnik is megkapták a bódé színét. Odabent gyönyörű kontrasztként világítottak a bordó műbőr ülések.
Kőkeményre kovácsolt laprugókkal a magasba emeltem a farát. Konkrétan annyira fent volt a segge, hogy egy mögötte haladó autóból látszott a komplett futómű – no de nem csak a hátsó, az első is! A megoldás az úttartást nem rontotta, mert olyan előtte sem létezett. A látványra a koronát egy szintén mattfekete szélvédő-matrica tette fel, benne a jármű nevét jelentő Fucker felirattal.
Szóval Fucker igencsak feltűnő jármű volt. Mechanikailag sajnos nem volt stabil, sorra álltak le a hengerek, a fék rettenetesen félrehúzott, a váltó tragikus kapcsolhatósággal terrorizált. Szétkaptam a motorját, hogy „majd, valamikor” felújítsam. Persze hónapokig állt a műhelyudvaron…
Ekkor fedezte fel magának egy színesfémgyűjtő.
– De szép Moszkvics! – mondta. – Nekem is van, de kéne mégegy. Mennyi?
– Tízezer – feleltem. Az összeg láthatólag nem tántorította el.
– Van egy Snejder videóm, az is ennyit ér. Odadod azér? – hangzott az ellenállhatatlan ajánlat, amire természetesen csak igent mondhattam.
Fuckerből sajnos csak két, botrányosan gyenge fénykép, meg az emlék maradt. No és az álmodozás: egyszer még építek egy hasonló Moszkvicsot!
biturbo s · http://www.mmcweb.extra.hu 2008.11.14. 13:17:05
movhu 2008.11.14. 13:20:39
Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2008.11.14. 13:34:26
Remélem, nem voltam túlságosan off, de erről a névről ő jut az eszembe.
A Ladán túli szovjet autókínálatból családomba egy Záporjóska (gy.k. Zaporozsec) jutott el, Laci nagybátyám hajtotta sokáig a halványkék jószágot. Azért ezt a Lopakodót is megnéztem volna élőben...
streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.11.14. 14:03:44
A mattfekete szín nagyon sok autónak jól áll ám. Emlékszem, engem egy amerikai kémfilm fertőzött meg, amiben mélységi, kelet-németországi behatoláshoz mattfekete Peugeot 405 MI16-okat használtak. Na az ütött, meg a Robotzsaru mattfekete Ford Taurusa. Kölyökkoromban a vonzalmamnak mattfekete makettek (Sierra, Taurus, meg matt szürke topchop bogár) voltak a gyümölcsei, aztán később matt szürke, kilakatolt, de rozsdásra festett Barkas, majd matt szürke terepfoltos, később mattfeket csőrös Transit, most meg 1,4-es Intruder, meg a Volga kombi mattfekete:)
jpm 2008.11.14. 14:07:14
De volt azért szerettem!
Ja, egyszer a műszerfal is kigyulladt...
jpm 2008.11.14. 14:09:12
De azért szerettem!
Bocsi...
dzsedi 2008.11.14. 14:26:53
szpeter 2008.11.14. 14:34:23
Aztán az enyém lett. A végén már önindítózás közben egy vascsővel kellett ütni a motort, hogy beinduljon, de imádtam.
Szép idők voltak.
TPZ · http://www.grandcafe.szeged.hu/ 2008.11.14. 15:25:18
www.hasznaltauto.hu/2442380_moszkvics_412_1970
ommm 2008.11.14. 18:10:08
Motor bele, futómű-váltó
és kész
über
Skip 2008.11.16. 19:33:42