AUTÓSKÁRTYA

Autóskártya, amivel játszunk, amit gyűjtünk, amit rajzoltunk és ami még ezután jön.

Kibic

  • josé73: A kék, a piros és a sárga hátú csomag is megvolt. Utóbbival órán játszottunk, és a tanítónő elvett... (2020.10.08. 11:59) 77-es kékhátú
  • Hammer: Azóta persze megkaptam az infókat, és kirándultam, futottam is arra többször is: a Spartacus-ösvén... (2020.02.18. 12:10) Camel Trophy '94 - középdöntő
  • Ződ2000: @Hammer: A silhouettehistory? Gyorsan bekövetlek. Én még csak ismerkedem ezzel a web 2.0 jelenségg... (2018.06.08. 10:07) Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2018
  • Hammer: Utánanéztem, az F1-esek alapján 1985-86-nál nem régebbi a kártya, és valószínűleg nem is újabb. (2018.04.21. 10:18) Autóskártya sztori kezdődik - I. rész
  • Hammer: Wow, ez a BMW-s kvartett quartettblog.wordpress.com/2017/04/21/bmw-einst-jetzt-fx-schmid/ most buk... (2017.10.30. 14:28) Csodaszép versenyautók

Címkék

ajánló (47) alfa romeo (16) aston martin (10) audi (8) autóskártya (8) baleset (10) bentley (9) biturbo (10) blogok (10) bmw (27) bugatti (8) cartooncard (45) cartooncard flotta (22) chevrolet (13) címlapsztori (29) drift (48) egyedi (8) énblog (35) feladvány (11) fényképes (10) ferrari (26) fiat (12) film (9) ford (15) formula 1 (19) fotó (32) hellókarácsony (25) hirdetés (12) hírek (30) honda (9) hvtm (36) hvtm 10 (11) jaguar (10) játék (28) kártya (61) kékhátú (14) kínzó kérdés (8) könyv (14) kreatív (14) lamborghini (31) lancia (8) lol (14) máriapócs (9) maserati (22) mazda (10) mclaren (8) mercedes (21) mozi (13) művészet (8) négy év után (9) nyitott szemmel (35) opel (10) pályázat (10) porsche (19) rajz (37) reklám (33) saab (23) skoda (10) szavazás (10) szöveg nélkül (45) szupersportkocsi (14) találkozó (22) teaser (8) tököl (16) toyota (10) tuning (14) usa (8) vélemény (9) videó (55) virtuális tuning (12) virtuáltuning (29) vw (10) youngtimer (10) Címkefelhő

Fiat 500, a könyv

2013.08.12. 11:14 Hammer

fiat500-01.jpgSzép darab, és most nagyon olcsó!

Régen írtam már könyvekről, most itt az ideje, mert friss az élmény, és ki kell írnom magamból. Találtam egy könyvet, amely távolról sem szeplőtelen, de most már megéri megvenni.

Hatalmas árengedménnyel szórják ki készleteiket a könyváruházak, és ebbe a körbe autós könyvek is bekerülnek. Ykcky hívta fel a figyelmemet, hogy az Alexandránál 600 (hatszáz!) forintért kapható a Fiat 500 könyv. Alessandro Sannia pár évvel ezelőtt megjelent könyvével már szemezgettem, de bár kedvelem a Nouve 500-ast, annyira nem vagyok rajongó, hogy kb. 3000 forintot fizessek érte. Az is elriasztott, hogy az Alexandra adta ki, és az ő fordításaikkal nagyon nem vagyok megelégedve - majd írok más könyvükről is, ígérem. Az mindenesetre bíztatónak tűnt, hogy a kötet kétnyelvű, ha nem tetszik a magyar, olvashatom angolul. No meg 1,5-2 Hot Wheels áráért akkor is ingyen van, ha csak a képekért veszem meg. (Ahogy pl. az általam nem beszélt német vagy olasz nyelvű autós könyveimet.)

fiat500-02.jpgA belső fedélen fotómozaik. Az egyik legkevésbé szép, szoció-horror kártya nyugati paklijában találtam Fiat 500-ast.

A kötet fekvő A5 formátumú, keményborítós, igényes kivitelű. Fotói szépek, jó minőségűek. A tipográfia különösen a tartalomjegyzéknél és a fejezetek nyitólapjainál kifejezetten szép. A magyar szövegek bal, az angol jobboldalon kapott helyet, utóbbi dőltbetűs, ez kicsit kényelmetlenebbé teszi az olvasását, de nem veszélyes. A tördelés rendben van, de nem kevés helyen érthetetlen sortöréseket találtam, nem tudni miért csak egy szó van a sorban, amikor a mondat még folytatódik utána. Mintha egy részeg szerkesztő random beütött volna pár Entert.

A szerző, Alessandro Sannia rutinos autós szerzőnek számít, különösen a Fiatokat kedveli. Könyve valóban olyan, mintha Prokee írna a Trabantokról, vagy Csikós a Mercédeszről: sokrétű, tárgyilagos, de érezni benne a rajongást. Ami egyáltalán nem baj. Az angol szöveg kifejezetten olvasmányos, nem kell hozzá túl nagy nyelvtudás, még nyelvgyakorlásnak is ajánlanám.

fiat500-03.jpgEz még a 600-as, az első fejezetben. A csodaszép versenyautós F.X. Scmidben lévő Fiat Abart 1000 ezen alapul.

Az első fejezet röviden ismerteti a Fiat történetét az 500-asig, majd jönnek az autó különféle verzióról szóló részek időrendben. Nem kifejezetten díszléctrollkézikönyv, de a fotókkal együtt szépen fel lehet készülni belőle a következő 500-as találkozóra, ahol villoghatunk az évjáratok bemondásával vagy az anakronisztikus alkatrészek kiszúrásával. A történet végére elférnek a külföldön gyártott típusok, a Styer-Puch és NSU-Fiat részletesen is, valamint az autó alapján készült speciális változatok ismertetése, végül pedig az olasz és nemzetközi Fiat 500 klubélet bemutatása. Ez a kiadás 2003 körül jelenhetett meg eredetileg, mert nemhogy az új, retro 500-ról nincs szó benne, de még a 2004-ben bemutatott Trepiuno tanulmányt sem említik. (Ezek a nyomtatott könyvek! Olyanok, mint a jégbe fagyott múmiák. - Sóhaj -)

fiat500-04.jpgIgen, ez a Nuova 500! Florian Afflerbach is megrajzolta egyik kedvenc kártyámra.

A fentiek alapján az kell mondanom, jó kis könyv ez, még akár az eredeti árát is megérné. Aki nem akar csalódni benne, az tovább ne is olvassa a bejegyzést, és a könyvet se magyarul.

Én sajnos az angollal párhuzamosan olvastam a magyar szöveget is, és ez olyan volt, mint Zuzu Petalsszal beszélgetni. Nem tudom, hogy a fordítás vajon az olasz eredeti vagy az angol alapján készült, (utóbbit talán könnyebb lehetne értő fordítónak adni), de röviden úgy jellemezném, hogy Tótisz András forog a sírjában. Pedig ő is leiterjakab volt rendesen.

fiat500-06.jpgAz 500 műszaki alapjára épülő utód Fiat 126-ról is szó esik. Az 1977-es kékhátúban a 126p szerepel.

Már az óvatosságra intett, hogy az autós könyv fordítását egy nőre Zsuzsics Renátára bízták. Bocs, lányok, semmi hímsovinizmus, vannak jól vezető, jó autóversenyző nők is, és biztos gépészmérnökök is, akik értenek az autókhoz, tudják a szakkifejezéseket, de az Alexandra sajnos nem őket szokta felkérni autós könyvei fordítására. Ráadásul a könyvet se lektor, se szaklektor nem látta, vagy ha igen, a nevét nem adta hozzá, csak egy felelős szerkesztő, Nagy Eszter...

fiat500-05.jpgSok fotó, korabeli reklámok, tetszik. Nálunk már az új retro 500 szerepel a CarToonCard-on.

A szakkifejezések nem ismerete csak az egyik bántó tényező. Az ok, hogy nem szó szerint kell fordítani, de azért az értelmét tartsuk meg a szövegnek. Aki nem tud angolul, annak nagyon nem ajánlom, mert a magyar szöveg nagyon rossz, szinte fizikai fájdalmat okoz olvasni. Hogyan tudnám kiválasztani a legrosszabb részeket belőle? Találomra. Élvezzétek:

Angol Fordítás Szerintem
The Zero 12/15 hp of 1912 was the first FIAT to be sold with mass-produced bodywork without the customers having to seek the services of a coachbuilder. Az 1912-es Zero 12/1 Hp volt az első szériagyárott karosszériával eladott Fiat-modell. A vásárlóknak végre nem kellett autószerelőhöz fordulniuk a karosszéria miatt. A fordító nem hallott a karosszériaépítőkről, és arról, hogy készültek a múlt század elején az autók.
"New 500" "az új Fiat 500" Bár kifejezetten írja, hogy az "új" jelző a Topolinótól való megkülönböztetésre szolgált, következetesen kisbetűvel írja.
In October the range was split into "Standard" and "Luxus". Már októberre kétféle verzió létezett: a  "takarékos" és a "hagyományos". Mi a fenének kell lefordítani a felszereltségi szintek neveit, ráadásul ilyen bénán???
DISTRIBUTION overhead valves with pushrods and rockers. Vezérlés: felülvezérelt szelepekkel, szelepemelő karokkal és kiegyensúlyozó karokkal. A magyar szövegből rájönnél, hogy alulvezérelt, nyomórudas, himbás motorról van szó?
BRAKES Service: hydraulic expanding shoe on all four wheels. Parking: lever operation on the rear shoes. Fékrendszer: működés közben: hidraulikus dobfék, amely mind a 4 kerékre kifejti hatását. Álllás közben: kézifék, amely a hátsó kerékdobokra fejti ki hatását. Az üzemi fék és a rögzítőfék nem lett volna jobb? És mi ez a szócséplés?!? "Üzemi fék: hidraulikus dobfék mind a 4 keréken. Rögzítőfék: hátsó tengelyen.
Welcomed enthusiastically by the public, its launch was accompanied by a rise in the popularity of the saloon version. A közönség lelkesen fogadta az új modellt, ugyanakkor az eladott négyajtósok száma is egyre emelkedett. WTF? A saloon version itt baromira nem négyajtóst jelent. Négy ajtót minimum kettő 500-ason lehetett összeszámolni. Látta vajon a fordító a képeket, a szerkesztő a szöveget?
The trims on the sides and bonnet disappeared, Nem kárpitozták az oldalsó részeket és a motorteret, WTF???! WTFFF??? A díszlécet keveri szerintem a kárpitozással.
The record-breaking 500 Abarth with Pininfarina bodywork. In 1958 and 1959 it broke twenty-seven Category I speed records. A Pininfarina tervezte, rekordot döntő Fiat 500 Abarth. 1958-1959 között 27 első helyezést ért el gyorsasági versenyeken. Gyorsasági verseny vs. sebességi rekord? Agyhalál...

Szólj hozzá!

Címkék: könyv fiat fiat 500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása