AUTÓSKÁRTYA

Autóskártya, amivel játszunk, amit gyűjtünk, amit rajzoltunk és ami még ezután jön.

Kibic

  • josé73: A kék, a piros és a sárga hátú csomag is megvolt. Utóbbival órán játszottunk, és a tanítónő elvett... (2020.10.08. 11:59) 77-es kékhátú
  • Hammer: Azóta persze megkaptam az infókat, és kirándultam, futottam is arra többször is: a Spartacus-ösvén... (2020.02.18. 12:10) Camel Trophy '94 - középdöntő
  • Ződ2000: @Hammer: A silhouettehistory? Gyorsan bekövetlek. Én még csak ismerkedem ezzel a web 2.0 jelenségg... (2018.06.08. 10:07) Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2018
  • Hammer: Utánanéztem, az F1-esek alapján 1985-86-nál nem régebbi a kártya, és valószínűleg nem is újabb. (2018.04.21. 10:18) Autóskártya sztori kezdődik - I. rész
  • Hammer: Wow, ez a BMW-s kvartett quartettblog.wordpress.com/2017/04/21/bmw-einst-jetzt-fx-schmid/ most buk... (2017.10.30. 14:28) Csodaszép versenyautók

Címkék

ajánló (47) alfa romeo (16) aston martin (10) audi (8) autóskártya (8) baleset (10) bentley (9) biturbo (10) blogok (10) bmw (27) bugatti (8) cartooncard (45) cartooncard flotta (22) chevrolet (13) címlapsztori (29) drift (48) egyedi (8) énblog (35) feladvány (11) fényképes (10) ferrari (26) fiat (12) film (9) ford (15) formula 1 (19) fotó (32) hellókarácsony (25) hirdetés (12) hírek (30) honda (9) hvtm (36) hvtm 10 (11) jaguar (10) játék (28) kártya (61) kékhátú (14) kínzó kérdés (8) könyv (14) kreatív (14) lamborghini (31) lancia (8) lol (14) máriapócs (9) maserati (22) mazda (10) mclaren (8) mercedes (21) mozi (13) művészet (8) négy év után (9) nyitott szemmel (35) opel (10) pályázat (10) porsche (19) rajz (37) reklám (33) saab (23) skoda (10) szavazás (10) szöveg nélkül (45) szupersportkocsi (14) találkozó (22) teaser (8) tököl (16) toyota (10) tuning (14) usa (8) vélemény (9) videó (55) virtuális tuning (12) virtuáltuning (29) vw (10) youngtimer (10) Címkefelhő

Road Trip - Chapter 0: Bevezetés a túraautózásba.

2008.11.19. 14:17 biturbo s - félázsiai bunkó állat

Granturismo, GT. Ma már többnyire csak egy olyan jelzés az egyes modellszériák hátulján, illetve a szalonokban megtalálható prospektusokban, amely semmi mást sem jelöl, mint azt, hogy az adott modell, az ő modellsorozatában a legmagasabb felszereltségi szinttel rendelkezik, illetve a motor is (a lehetőségekhez, a pontos költség/haszon elemzések által, persze az utolsó eurocentre kiszámolva) a legnagyobb teljesítménnyel rendelkezik.

Ám a "nagy túraautó", ha magát a szót így lefordítjuk (jobbat nem tudtam kitalálni, mint sok mindenre, erre sincs megfelelő magyar kifejezés) azért szvsz. sokkal többet jelent: benne van az utazás, a más térségek, kultúrák megismerésének a lehetősége, amely mindig is vonzó volt az emberek számára. A régi értelemben vett granturismo autók: veterán, youngtimer, megfelelő motorizáltságú gépek egyfelelől, másrészt a maiakból azok, ahol kevésbé látszik a költséghatékonyságra törekvés erőfeszítése. Ezek tipikusan a gyártók csúcskategóriás sportmodelljei. Lehetőleg elkerülném, hogy konkrét típusokat jelöljek meg, elvonatkoztatva a különböző autógyártó nemzetek termékeivel kapcsolatos értelmetlen sztereotipizálásától. (Mivel ez ma már ez teljesen anakronisztikus, de erről majd más cikkben.) Mindenesetre mi a túraautó valójában?
- Kizárólag benzinmotoros. Ez sokaknak nem tetszhet, de megmagyarázom. Bár a dízelmotorok igen jelentős fejlődésen mentek keresztül az elmúlt 10 évben (megjegyzem, ha ugyanekkora fejlesztési forrásokat toltak volna a benzinmotorok fejlesztésébe, - lásd. Mitsubishi GDI direktbefecskendezés - ez a fejlődés nem lett volna olyan egyértelmű) azért a traktorhang, meg a relatíve keskeny fordulatszám tartomány megmaradt, és ezek miatt nem igazán hozza azt a hangélményt, amely pl. a horvát tengerpart, vagy a zempléni hegyek kanyargós útjain mosolyt csal a vezető arcára, egy kellemes kihúzatás során. A túraautózás nem arról szól, hogy a legspórolósabb (sparen beim fahren, muhaha...) módon jussunk el A-ból, B-be, hanem a vezetés élményéről (elég elcsépelt szavak): megforgatjuk a motort, hallgatjuk a muzsikáját.

- Hat henger, vagy annál több: ezt azért lényeges, mert mind a teljesítményleadás, mind a motorjárás kiegyensúlyozottsága miatt a négyhengeres modellek kevéssé tudnak ilyet nyújtani. Érdemes kipróbálni két hasonló súlyú (nagyjából egyenlő kw/súly aránnyal rendelkező) modellt, ahol az egyikben négy, a másikban hat, vagy annál több dugattyú dolgozik. Persze kivételek azért vannak. A Wankel szintén idefér.

- Hátsókerékhajtás alapvető, ez is olyan dolog, amit megtapasztalva lehet elfogadni: egészen más, a kanyarból gázzal kivenni az autót, érezve hátulról a tolóerőt, meg a stabilitást, - semmi extrém esetre sem kell gondolni - mint ugyanebben a helyzetben küzdeni a kormánnyal, meg esetleg a fékkel. Összkerék szintén. Szóval tisztán elsőkerék semmiképp.

- 2 liter, de inkább 3:  Igazán 3 liter fölött áll rendelkezésre annyi forgatónyomaték, és olyan elosztásban, ami segítségével mindig  mindenhol lesz fölényes erőtartalék. A 2 liter tényleg belépő, csak feltöltött modellre elfogadható. A legjobb 3,5-4 liter és nagyobb szívó, illetve 3 literes, és feletti feltöltött (turbo, kompresszor, G-lader, stb). Természetesen az, hogy tényleg ki tudjuk e autózni a gépben lévő lehetőségeket, egyáltalán mennyire tudjuk kontrollálni a teljesítményt, forgatónyomatékot, milyen kanyartechnikánk van, ez legjobban a versenypályás vezetési kurzusokon dől el. Ott lehet látni kezdetben, hogy milyen bénák vagyunk, amikor pl. 1,5 literrel kisebb lökettérfogatú autóval sokkal jobb köridőt megy a profi. Röviden: az hogy mi van elöl (középen, hátul) a motorházban, az csak egy dolog, az egésznek az 50%-a. A másik 50% ott van a fejben, a kézben, meg a lábban. De legyünk objektívek: 5 liter aztán már tényleg mindenre elég. (Illetve próbáljunk környezetvédők lenni: a turnén kinyomott CO2 kompenzálására  hétköznap tényleg ne ezt használjuk közlekedésre.)

- Némi esztétikai viszketegség, meg tradícióimádat sem árt, bár ez sokakanak alapból jön: lehetőség szerint két ajtó, kupékarosszéria. Valódi króm és bőr, érezzük a 70-es éveket, ez most úgy is divatos, ennél már csak az a jobb, ha nem retrózunk, hanem tényleg korabeli a gép.

Nos, mindezen feltételek teljesülése (meg a megfelelő vezetéstechnikai képzés) esetén előáll a GT autó, amely teljesítmény és vezethetőség szempontjából jelentősen felette áll mindazoknak a megoldási próbálkozásoknak, amelyekből az igazán szélsőséges marhaságokat a megfelelő autós (optikai) tuningportálokon láthat az olvasó. Véleményem szerint itt erre kevéssé van szükség: e feltételek mellett az autó eleve különleges lesz, feleslegessé téve azokat a - sokszor elég nevetséges eredményű - próbálkozásokat, hogy a nagyszériás modellekből próbáljon valaki telivér sportautót faragni. Ami sokszor többe kerül, mint eleve egy alapból igazi GT-be beruházni.
                                                       *    *    *  

A másik tényező, az egész túraautózáshoz maga a cél, meg a hozzá vezető út. Túraautózni - ahogy a nevében is benne van - hosszú távon lehet, de persze ez mindenkinél mást jelent. Nálam azt, hogy már nem foglakozom más dologgal, csak és kizárólag a vezetésre figyelek, az autó visszajelzéseire, a megfelelő íven venni a kanyart, szépen kihúzni belőle, mellettünk suhan a táj, dolgozik a motor, a mormogástól a magas fordulatú visításig. Élvezetesen haladunk a cél felé, egy olyan helyszínre, ahol még nem jártunk, érdekes és szép tájra. Válasszunk érdekes úti célt. Mehetünk a tengerpartra, vagy a hegyekbe, lényeg hogy szép tájakon haladjunk keresztül, és jó minőségű aszfaltúton. Az autópályázás szerintem nem igazán tartozik ide.

Túraautózás legalább 300 km megtett útnál kezdődik, és kb. a Mille Miglia-nál végződik, bár 1000 mérföld az már elég húzós, inkább sport. Álljunk meg körbenézni kisvárosokban, üljünk be egy helyi étterembe, élvezzük a tájat, a vidéket, az illatokat, a színeket. Aztán tovább, célunk felé. Ideális esetben ne siessünk: úgy is siet az ember eleget a hétköznapokban. Ez persze nyilván nem azt jelenti, hogy ne lépjen néha oda az ember a sportkupéjának. Csak azt, hogy az az igazi szabadság, ahol nem kell alkalmazkodnunk megérkezési dátumokhoz, időhöz, mint máskor. Ha valamilyen érdekesebb látnivalót találunk, töltsünk el egy-két napot ott, ha lehet. Lényeg: kedvünk szerint. (Mi a feleségemmel GT/hátizsákos kirándulás kombót szoktunk a leggyakrabban tenni.)

Ennyit elsőre. A további részekben sorraveszek egy-egy olyan tájat, amely megfelel ezeknek a feltételeknek.

16 komment

Címkék: vélemény granturismo road trip youngtimer

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dzsedi 2008.11.19. 15:00:27

ilyet én is szoktam csinálni egy kicsit magyarosítva: Lehúzok Pestről Kalocsára és közben Pataj után a babosnál eszek egy jó csülköset, két napig dekkolok otthon pihengetek jól érzem magam. Ja és a lényeg a GT szerepében: Fiat Punto Van 1,3 diesel, csak mert érzem a fílinget. :)

dzsedi 2008.11.19. 15:03:05

a képen a hatos bömös, na az rohattul tetszik nekem

ommm 2008.11.19. 15:12:33

dzsedi 2008.11.19. 15:03:05

mert rohadt szép is
:D

klasszik

@ 2008.11.19. 16:31:59

A képletből kimaradt a váltó-kuplung kérdés. Bár még sosem vezettem, de mindehol azt hangoztatják hogy pl az impresához hasonló autóknak milyen kemény a kuplungja. Ilyen viszonylatban milyen az a 300+km hegyi szerpentin?
Vagy egy túraautó rendelkezzen automatával? De akkor oda a laza kapcsolgatások élménye.

dzsedi 2008.11.19. 17:10:33

engem egyszer vittek imprezával, kegyetlen erős majd bekakkantottam

I/I4R[ł 2008.11.19. 17:47:54

Ferrari Mondial 4ever! :P

biker_kolee 2008.11.19. 18:06:51

Nekem egy kikötésem van: VW Golf GTI. Szigorúan az első eresztésből. Több nem kell az élvezetből. Vagy egy Abarth 500-as. :))

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2008.11.19. 18:44:47

@ 2008.11.19. 16:31:59
Mindent meg lehet szokni. Egyébként dugóban araszolásnál egy kisautóban sztem jobban elfárad a lábad a kuplungolástól, mint egy hosszabb úton egy keményebb autóban.

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2008.11.19. 18:47:36

Jah, a fentit tapasztalatból írtam, nálam olyan dögnehéz a kuplung, hogy excsajom csak 2 lábbal tudta kinyomni :)

@ 2008.11.19. 18:58:49

Maybe:
Milyen autóban?
Látom a problémát helyesen oldottad meg: csajt cseréltél és nem kocsit:D:D:D
Impresát attól még szívesen elfogadnám, hogy nekem nem a GT kategória jut eszembe róla, max vádlira gyúrnék kicsit. Szerintem amúgy is puhapöcs dolog kemény kuplungra meg váltóra panaszkodni, bár lehet én nem a megfelelő járműveken szocializálódtam.

rolgsxr 2008.11.19. 20:23:24

Az első képen a Porsche 944(924?)nagy kedvenc.

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2008.11.19. 20:39:36

@ 2008.11.19. 18:58:49
totalcar.hu/nepitelet/?op=itelet&cat_id=82449
Ő az :) Mondjuk a gyárihoz képest 3x keményebb a gáz, a fék, és a kuplung is 1-2 kis trükk miatt, amit nem írnék le ha nem muszáj :) én így szeretem, sokkal pontosabban adagolható minden.

Gomulka Béla 2008.11.19. 21:06:04

Beülök a Micrába, elmegyek a G. tóig (30 km), majd fel a hegybe, S. völgy felett, baritbányák, K. szurdok és vissza a kocsihoz. Mire visszaérek, érzem a lábam. Micra, 30 km – Grand Tour.

ommm 2008.11.20. 11:06:55

Yetro-túrára kell járni :)

@ 2008.11.20. 18:01:51

Maybe_ 2008.11.19. 20:39:36
Ez tényleg megszállottság, gratulálok hozzá :D
5-6 év távlatából már kedves nosztalgiával gondolom nagyapám warthbourgjára amin vezetni tanultam, akkor utáltam:)

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2008.11.20. 22:01:28

@ 2008.11.20. 18:01:51
Köszi :)) naigen, az idő megszépíti az emlékeket...
süti beállítások módosítása