...majd veteránautó? Véleményem szerint a mai autókból semmiképpen. Ehhez két dolog kell legalább: egyrészt könnyen javítható legyen házi- hobby körülmények között, olyan szerszámokkal, amelyek könnyen beszerezhetők (tehát nem célszerszámok), másrészt egy kevésbé megfogható dolog: legyen benne "anyag". Most az előbbiről lesz szó, az utóbbiról meg majd máskor.
Az bonyolult elektronika az egyik fő probléma. Amennyiben nincs diagnosztikai célműszerünk, úgy a mai autóknál gyakran teljesen esélytelen bármit is megfelelően megjavítani, és ahogy öregszik a gép, egyre több lesz a kontakthiba, ami könnyen beteszi a kaput a különböző vezérlőknek.
De nem kell eddig elmenni. Elég csak a periodikus karbantartásokig. A kis helyre bezsúfolt motor, sebváltó és segédberendezések az ilyen javításoknál bosszulják meg magukat. Persze ezt nem az a tervező érzi, aki a fejlesztési központban kitalálta az aktuális tervezési baromságot, amivel persze a szerelő (mindegy hogy a márkaszervíz munkatársa, vagy szabadúszó) fog megküzdeni. Sokan mondják, hogy sok a lehúzás. Lehet, hogy ebbe ez is belejátszik, hogy nagyon tré dolgozni rajta.
Íme az alany, Citroën C3 1,4 Hdi, semmi extra, átlagos mai autó. Édesapámmal úgy döntöttünk, nincs kedvünk kifizetni a kb. 40 rongyos munkadíjat, így az időszerűvé váló hosszbordás és vezérműszíj cserét magunk intézzük el, ehhez a feltételek, pl. emelőhíd megvannak. Nos, kezdjünk is hozzá. Első dolog a szervízmanual. Nem, már életünkben láttunk pár autót, de ez olyan szépen össze van tömörítve elöl, hogy jobb kottából dolgozni.
Elsőként a jobbos kerékjárat burkolata jön le, ez ismerős minden keresztbe épített motorú autónál. Le kell venni a katalizátor, hőpajzsát is. Na, itt jönnek a jópofaságok, elő kell venni az ilyen remek házi célszerszámokat, illetve jó ha az embernek pálcikaújai vannak a középső két csavar kiműtéséhez. Az első káromkodások is elhangoznak. Mire kijön, eltelik másfél óra.
Amint az látható, nincs semmiféle szíjfeszítő, a hosszbordás szíj még így használtan is iszonyú merev. Hogy hogyan lehet leszedni? Le kell venni a klímakompresszort, kedves olvasók. Ez kellemes feladat, mivel a csavarok kiszedéséhez folyamatosan ellen kell tartani egy megfelelően elhelyezett pajszerrel. Különben annyira feszül az egész szerkezet, hogy képtelenség kicsavarni őket. Igazi szemét megoldás, most majd jönnek a kommenteknél a "minek vettél francia szart" típusú bejegyzések, de nyugalom: ahol a motorteret kicsire kell szabni, vannak ilyen szerelőboldogító megoldások. Mindenesetre miután kiszerencsétlenkedte az ember a csavarokat - meghatározott sorrendben, különben befeszül az egész - szépen múlik az idő, meg fogy a türelem is, eltelik két óra, illetve a kedves tervező édesanyjának különböző nemi aktusokkal kapcsolatos hírbe hozása.
Aztán végre lekerül ez az átkozott hosszbordás szíj, és le lehet bontani először a szíjtárcsát, majd a burkolatokat a vezérműről, amelyek persze el vannak helyezve az oldalsó motortámasz alá, úgyhogy ennek kiszerelése sem úszható meg. Ez viszonylag egyszerűen kijön. Majd a fedelek is, némi rángatás, kar-kificamodás után szintén. Remek. Ez is beletelt másfél órába. Jellemző, hogy a műveleteket a manual kiszerelt motoron mutatja be.
Innen már simán megy a dolog, dübörög a francia puma. A vezérműszíj lehúzásához, felrakásához persze ki kell ékelni a főtengelyt, a vezérműtengelyt, meg az adagolót, de csak minden 10. körbeforgatás után állnak a jelek pozícióban, szóval itt Kontár Béláék nagyot tudnak bukni. De ezért kell a manual. A kiékelés gyári célszerszám hiányában fúrószárakkal történik, tökéletesen megfelelő, és a Haynes se ír mást, meg a gyártól lehúzott szoftverből kinyomtatott infó sem.
Mivel az egész miskkulancia, amint látható, könnyen(?) hozzáférhető, ezért igen javasolt a vízpumpacsere is, dacára annak, hogy nincs semmi baja a réginek, dehát ki szeretne később újra ugyanezt eljátszani. Tervezzük előre az élettartamot! (És termeljünk hulladékot.) Így ez elv szellemében a régi vízpumpát tisztelettel elcsomagoljuk, majd kap egy felújítást (tömszelence cserét), ugyanez vár az összes feszítőgörgőre (csapágyakat), meg kell fogni a a pénzt, nem térdelünk be. A vezérműszíj felszerelése flottul megy, leginkább úgy a legkényelmesebb, ha az ember felfeküdhetne a blokkra, de ez most felejtős, mivel emelőn áll a motor. Így némi csuklóficam, és további ízes magyar káromkodások után fel lehet tenni korrektül a vezérműtengely, dízelszivattyú párosra is. Három óra ment el.
Ez után már tényleg jól haladunk, közben lett hűtőfolyadék, meg olajcsere is. Ja, mivel amit csak lehetett, műanyagból készítettek az autón, a globális piaci versenyhelyzet, meg a gyors termékpörgetés céljából, így ezek az előzőek mellett, további bosszúságot fognak okozni a 3., 4., x. tulajoknak, mivel ezek könnyen törnek, és alig pótolhatók. Így pl. műanyagcső van besajtolva a vizpumpaházba, ha eltört, lehet megvenni az egészet. Ez is jól hátráltatja, hogy youngtimer legyen belőle, viszont jól szolgáltatja a gyárilag, piacilag célzott gyors termékcserét.
Összességében ez egy mai átlagos autó, ennél sokkal bonyolultabb, összezsúfoltabb motorterű modellek léteznek. De érdemes lesz e ezekkel bajlódni 30 évesen? Ugyan már, meg sem érik ezt a kort. De ki mit gondol?
Billy 2008.11.11. 11:57:45
Amúgy meg a mai autók szerelhetősége miatt van nekem hosszában elhelyezett sor motoros autóm. kb. 1 max. 1,5 óra a vezérműszíj csere!
Airnold · http://volvosagok.blog.hu/ 2008.11.11. 11:59:04
mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2008.11.11. 12:01:20
A gyors csereciklus miatt viszont nem lesz sem kultikus modell belőlük, mert a harmadik után úgyis mindenki elveszíti a fonalat...
A maiak közül egyedüli esélye a magasabb kategóriás, egyedibb modelleknek van csak - ha akkor is még kőolaj-alapú lesz a világ...
Laszcar 2008.11.11. 12:09:15
ommm 2008.11.11. 12:22:34
Van egy raklapra való gyűjteményeb belőle.
Az autó meg amúgyis ott parkol kint, és csak röhög a markába.
Pedig trükkös megoldásokból -gondolom- az sem szenved hiányt.
Rocko- 2008.11.11. 12:26:09
AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.11.11. 12:42:10
Azokban még anyag volt.
Még hány évig lesz itthon ez a lemez feltéve?
Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2008.11.11. 13:06:47
Youngtimer téren erősen elfogult vagyok, úgyhogy a lelketlen fosok túlélésének kérdésébe nem is megyek bele...;)
feketenap 2008.11.11. 13:10:19
Sorry, gratula a munkához!
bervas 2008.11.11. 13:47:17
Acmee 2008.11.11. 13:51:29
Mi bele is fogtunk e "nemes" típus egyik (nemesebb) példányának az életre keltésébe(280CE).
Bütykölni imádó, fröccsöntött autósok!!! Ezt csináljátok utánunk!!!
www.w123club.hu/280ce/kepek/tadeamotorban.JPG
biturbo S · http://www.mmcweb.extra.hu 2008.11.11. 13:51:46
Acmee 2008.11.11. 13:54:05
HoPe 2008.11.11. 14:17:05
Nyilván a rövidre programozott avultatás hátráltatja is a dolgot, a célszerszámok szintén. Viszont én azt nem teljesen vallom, hogy a mai szerkezetek kevésbé bírnák a strapát. Emlékszem, gyermekkoromban már az is nagy szó volt, ha egy kocsi a 100 e kilométer után még rendesen működött (most nem a Mercedes-féle minőségről beszélek, hanem tucatautókról), ma már pár év alatt simán összejön ennyi egy átlagos családi verdánál is.
ibucup 2008.11.12. 20:11:41
biturbo s · http://www.mmcweb.extra.hu 2008.11.13. 08:20:15
Szerencsére itt megúszható volt olyan meló, hogy pl. a gumibetétes főtengely-ékszíjtárcsa csere (lásd felső képek), ez megfelelő állapotú volt.
Ez tényleg így van a pdtdi-nél? Hát ez kemény!
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.11.13. 09:01:46
GTD 2008.11.13. 09:48:46
ibucup 2008.11.13. 14:16:53
Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2008.11.14. 13:05:20
ne fáraszd magad, erre vannak a virtuális gépek (vö. vmware, virtualbox, qemu stbstb)
Sam8888 2008.11.24. 12:11:34