AUTÓSKÁRTYA

Autóskártya, amivel játszunk, amit gyűjtünk, amit rajzoltunk és ami még ezután jön.

Kibic

  • josé73: A kék, a piros és a sárga hátú csomag is megvolt. Utóbbival órán játszottunk, és a tanítónő elvett... (2020.10.08. 11:59) 77-es kékhátú
  • Hammer: Azóta persze megkaptam az infókat, és kirándultam, futottam is arra többször is: a Spartacus-ösvén... (2020.02.18. 12:10) Camel Trophy '94 - középdöntő
  • Ződ2000: @Hammer: A silhouettehistory? Gyorsan bekövetlek. Én még csak ismerkedem ezzel a web 2.0 jelenségg... (2018.06.08. 10:07) Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2018
  • Hammer: Utánanéztem, az F1-esek alapján 1985-86-nál nem régebbi a kártya, és valószínűleg nem is újabb. (2018.04.21. 10:18) Autóskártya sztori kezdődik - I. rész
  • Hammer: Wow, ez a BMW-s kvartett quartettblog.wordpress.com/2017/04/21/bmw-einst-jetzt-fx-schmid/ most buk... (2017.10.30. 14:28) Csodaszép versenyautók

Címkék

ajánló (47) alfa romeo (16) aston martin (10) audi (8) autóskártya (8) baleset (10) bentley (9) biturbo (10) blogok (10) bmw (27) bugatti (8) cartooncard (45) cartooncard flotta (22) chevrolet (13) címlapsztori (29) drift (48) egyedi (8) énblog (35) feladvány (11) fényképes (10) ferrari (26) fiat (12) film (9) ford (15) formula 1 (19) fotó (32) hellókarácsony (25) hirdetés (12) hírek (30) honda (9) hvtm (36) hvtm 10 (11) jaguar (10) játék (28) kártya (61) kékhátú (14) kínzó kérdés (8) könyv (14) kreatív (14) lamborghini (31) lancia (8) lol (14) máriapócs (9) maserati (22) mazda (10) mclaren (8) mercedes (21) mozi (13) művészet (8) négy év után (9) nyitott szemmel (35) opel (10) pályázat (10) porsche (19) rajz (37) reklám (33) saab (23) skoda (10) szavazás (10) szöveg nélkül (45) szupersportkocsi (14) találkozó (22) teaser (8) tököl (16) toyota (10) tuning (14) usa (8) vélemény (9) videó (55) virtuális tuning (12) virtuáltuning (29) vw (10) youngtimer (10) Címkefelhő

Lesz ezekből youngtimer?

2008.11.11. 11:11 biturbo s - félázsiai bunkó állat

...majd veteránautó? Véleményem szerint a mai autókból semmiképpen. Ehhez két dolog kell legalább: egyrészt könnyen javítható legyen házi- hobby körülmények között, olyan szerszámokkal, amelyek könnyen beszerezhetők (tehát nem célszerszámok), másrészt egy kevésbé megfogható dolog: legyen benne "anyag". Most az előbbiről lesz szó, az utóbbiról meg majd máskor.

Az bonyolult elektronika az egyik fő probléma. Amennyiben nincs diagnosztikai célműszerünk, úgy a mai autóknál gyakran teljesen esélytelen bármit is megfelelően megjavítani, és ahogy öregszik a gép, egyre több lesz a kontakthiba, ami könnyen beteszi a kaput a különböző vezérlőknek.

De nem kell eddig elmenni. Elég csak a periodikus karbantartásokig. A kis helyre bezsúfolt motor, sebváltó és segédberendezések az ilyen javításoknál bosszulják meg magukat. Persze ezt nem az a tervező érzi, aki a fejlesztési központban kitalálta az aktuális tervezési baromságot, amivel persze a szerelő (mindegy hogy a márkaszervíz munkatársa, vagy szabadúszó) fog megküzdeni. Sokan mondják, hogy sok a lehúzás. Lehet, hogy ebbe ez is belejátszik, hogy nagyon tré dolgozni rajta.

Íme az alany, Citroën C3 1,4 Hdi, semmi extra, átlagos mai autó. Édesapámmal úgy döntöttünk, nincs kedvünk kifizetni a kb. 40 rongyos munkadíjat, így az időszerűvé váló hosszbordás és vezérműszíj cserét magunk intézzük el, ehhez a feltételek, pl. emelőhíd megvannak. Nos, kezdjünk is hozzá. Első dolog a szervízmanual. Nem, már életünkben láttunk pár autót, de ez olyan szépen össze van tömörítve elöl, hogy jobb kottából dolgozni.

Elsőként a jobbos kerékjárat burkolata jön le, ez ismerős minden keresztbe épített motorú autónál. Le kell venni a katalizátor, hőpajzsát is. Na, itt jönnek a jópofaságok, elő kell venni az ilyen remek házi célszerszámokat, illetve jó ha az embernek pálcikaújai vannak a középső két csavar kiműtéséhez. Az első káromkodások is elhangoznak. Mire kijön, eltelik másfél óra.

Amint az látható, nincs semmiféle szíjfeszítő, a hosszbordás szíj még így használtan is iszonyú merev. Hogy hogyan lehet leszedni? Le kell venni a klímakompresszort, kedves olvasók. Ez kellemes feladat, mivel a csavarok kiszedéséhez folyamatosan ellen kell tartani egy megfelelően elhelyezett pajszerrel. Különben annyira feszül az egész szerkezet, hogy képtelenség kicsavarni őket. Igazi szemét megoldás, most majd jönnek a kommenteknél a "minek vettél francia szart" típusú bejegyzések, de nyugalom: ahol a motorteret kicsire kell szabni, vannak ilyen szerelőboldogító megoldások. Mindenesetre miután kiszerencsétlenkedte az ember a csavarokat - meghatározott sorrendben, különben befeszül az egész - szépen múlik az idő, meg fogy a türelem is, eltelik két óra, illetve a kedves tervező édesanyjának különböző nemi aktusokkal kapcsolatos hírbe hozása.

Aztán végre lekerül ez az átkozott hosszbordás szíj, és le lehet bontani először a szíjtárcsát, majd a burkolatokat a vezérműről, amelyek persze el vannak helyezve az oldalsó motortámasz alá, úgyhogy ennek kiszerelése sem úszható meg. Ez viszonylag egyszerűen kijön. Majd a fedelek is, némi rángatás, kar-kificamodás után szintén. Remek. Ez is beletelt másfél órába. Jellemző, hogy a műveleteket a manual kiszerelt motoron mutatja be.

Innen már simán megy a dolog, dübörög a francia puma. A vezérműszíj lehúzásához, felrakásához persze ki kell ékelni a főtengelyt, a vezérműtengelyt, meg az adagolót, de csak minden 10. körbeforgatás után állnak a jelek pozícióban, szóval itt Kontár Béláék nagyot tudnak bukni. De ezért kell a manual. A kiékelés gyári célszerszám hiányában fúrószárakkal történik, tökéletesen megfelelő, és a Haynes se ír mást, meg a gyártól lehúzott szoftverből kinyomtatott infó sem.

Mivel az egész miskkulancia, amint látható, könnyen(?) hozzáférhető, ezért igen javasolt a vízpumpacsere is, dacára annak, hogy nincs semmi baja a réginek, dehát ki szeretne később újra ugyanezt eljátszani. Tervezzük előre az élettartamot! (És termeljünk hulladékot.) Így ez elv szellemében a régi vízpumpát tisztelettel elcsomagoljuk, majd kap egy felújítást (tömszelence cserét), ugyanez vár az összes feszítőgörgőre (csapágyakat), meg kell fogni a a pénzt, nem térdelünk be. A vezérműszíj felszerelése flottul megy, leginkább úgy a legkényelmesebb, ha az ember felfeküdhetne a blokkra, de ez most felejtős, mivel emelőn áll a motor. Így némi csuklóficam, és további ízes magyar káromkodások után fel lehet tenni korrektül a vezérműtengely, dízelszivattyú párosra is. Három óra ment el.

Ez után már tényleg jól haladunk, közben lett hűtőfolyadék, meg olajcsere is. Ja, mivel amit csak lehetett, műanyagból készítettek az autón, a globális piaci versenyhelyzet, meg a gyors termékpörgetés céljából, így ezek az előzőek mellett, további bosszúságot fognak okozni a 3., 4., x. tulajoknak, mivel ezek könnyen törnek, és alig pótolhatók. Így pl. műanyagcső van besajtolva a vizpumpaházba, ha eltört, lehet megvenni az egészet. Ez is jól hátráltatja, hogy youngtimer legyen belőle, viszont jól szolgáltatja a gyárilag, piacilag célzott gyors termékcserét.

Összességében ez egy mai átlagos autó, ennél sokkal bonyolultabb, összezsúfoltabb motorterű modellek léteznek. De érdemes lesz e ezekkel bajlódni 30 évesen? Ugyan már, meg sem érik ezt a kort. De ki mit gondol?

21 komment

Címkék: javítás citroen youngtimer cartooncard flotta haynes

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Billy 2008.11.11. 11:57:45

Sajnos én is egyet értek azzal, hogy ezeknek a kocsiknak kisebb az esélyük, hogy megérjék a youngtimer (netán az oldtimer) kort. De talán lesz egy két elvetemült, aki pár ezer kilóméteresen megőrizte, egy garázsban vagy valahol. Van most is példa régi ilyen kocsikra.
Amúgy meg a mai autók szerelhetősége miatt van nekem hosszában elhelyezett sor motoros autóm. kb. 1 max. 1,5 óra a vezérműszíj csere!

Airnold · http://volvosagok.blog.hu/ 2008.11.11. 11:59:04

Egész biztos vagyok benne, hogy lesz, ami megéri azt a kort...de nem a tulaj fogja otthon bütykölni, az hétszentség...

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2008.11.11. 12:01:20

Nem érik meg, de minek is... A márkajelleg- és arculat gyakorlatilag az orrukon a logó. Az egységes elvek és egységes normák, illetve egységesre alakított aktuális ízlés miatt tűnnek tizenkettő-egy tucatnak, mint ahogyan azok is (és ezért ilyen viszonylagosan olcsók, hogy három évente vesznek belőlük újat a világ szerencsésebb felén...).
A gyors csereciklus miatt viszont nem lesz sem kultikus modell belőlük, mert a harmadik után úgyis mindenki elveszíti a fonalat...
A maiak közül egyedüli esélye a magasabb kategóriás, egyedibb modelleknek van csak - ha akkor is még kőolaj-alapú lesz a világ...

Laszcar 2008.11.11. 12:09:15

Többek között ezek voltak azok az okok ami miatt nem maradtam a szakmában...

ommm 2008.11.11. 12:22:34

A Haynes az Haynes.
Van egy raklapra való gyűjteményeb belőle.
Az autó meg amúgyis ott parkol kint, és csak röhög a markába.
Pedig trükkös megoldásokból -gondolom- az sem szenved hiányt.

Rocko- 2008.11.11. 12:26:09

ehh, mjadnem megkérdeztem, h milyen autó áll a háttérben. aztán leesett. :)

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.11.11. 12:42:10

Jaj, de jó is a 123-as Mercedes.
Azokban még anyag volt.

Még hány évig lesz itthon ez a lemez feltéve?

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2008.11.11. 13:06:47

Igen, azért mutatja a manual kiszerelt motoron a műveleti sorrendet, mert a legtöbb típusnál (franciáknál legalábbis) úgy kezdődika művelet, hogy kiszedik a motort. Általában lefelé:)

Youngtimer téren erősen elfogult vagyok, úgyhogy a lelketlen fosok túlélésének kérdésébe nem is megyek bele...;)

feketenap 2008.11.11. 13:10:19

A lényeg lemaradt! Beindult végül? Vagy szelepek hullottak a porba?

Sorry, gratula a munkához!

bervas 2008.11.11. 13:47:17

A szíjfeszesség ellenőrzése engem is érdekelne. A PSA SEEM műszer értékben adja meg a fogasszíj feszességet. Otthon, műszer nélkül hogy lehet pont olyanra beállítani?

Acmee 2008.11.11. 13:51:29

AnyádnakPalánkot: :) Bizony-bizony...

Mi bele is fogtunk e "nemes" típus egyik (nemesebb) példányának az életre keltésébe(280CE).

Bütykölni imádó, fröccsöntött autósok!!! Ezt csináljátok utánunk!!!

www.w123club.hu/280ce/kepek/tadeamotorban.JPG

biturbo S · http://www.mmcweb.extra.hu 2008.11.11. 13:51:46

Sehogy, mivel nincs hol állítani. Felteszed az 1090 hosszú 6 bordást, oszt csókolom. Egyébként a külső görgő már kezdett csapágyas lenni épp e miatt. Nembaj, Sochaux-nak ez már tökmindegy.

Acmee 2008.11.11. 13:54:05

bervas: a fogasszíj feszességét a feszítő adja, nem? (vagy a hosszbordásra gondolsz? Az "manuális" feszítésű, de az kézzel egész jól tippelhető!)

HoPe 2008.11.11. 14:17:05

Túlnyomó hányaduk nyilván nem ér meg magas kort, ahogy a 20-30 éve létezett autóknak is csak elenyésző része él ma még.
Nyilván a rövidre programozott avultatás hátráltatja is a dolgot, a célszerszámok szintén. Viszont én azt nem teljesen vallom, hogy a mai szerkezetek kevésbé bírnák a strapát. Emlékszem, gyermekkoromban már az is nagy szó volt, ha egy kocsi a 100 e kilométer után még rendesen működött (most nem a Mercedes-féle minőségről beszélek, hanem tucatautókról), ma már pár év alatt simán összejön ennyi egy átlagos családi verdánál is.

ibucup 2008.11.12. 20:11:41

ha vezérműszíjat kelet cserélni akkor 240.000 km van az autódban ugaynis ennyi az előírt szervízperiódus az 1.4 HDi-nél...!240.000nél vízpumpát is kellett cserélni?bár ez lenne a legnagyobb probléma egy autónál...240.000 km után....ne haragudj de a "német minőségi" autókban 80 ezreknként komplett vezérlés csere van(PümpenDüse) és a passatnak jön le a lökhárító hűtők minden motor ki nem tudom melyik a bonyolultabb...turan-hoz hátső lámpa izzó cseréhez külön célszerszám....no comment...

biturbo s · http://www.mmcweb.extra.hu 2008.11.13. 08:20:15

Nem. Mi a saját bőrünkre menő hülyeségnek tartjuk a 240-es csereperiódust. Így ez a munka most 120 ezernél történt, elővigyázatossági okokból. Ugyanez a véleményünk a 30ezres olajcseréről, meg a többi ilyen túlfeszített hülyeségről.

Szerencsére itt megúszható volt olyan meló, hogy pl. a gumibetétes főtengely-ékszíjtárcsa csere (lásd felső képek), ez megfelelő állapotú volt.

Ez tényleg így van a pdtdi-nél? Hát ez kemény!

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.11.13. 09:01:46

@ibucup, akkor a Passat, a Touran sem lesz youngtimer (nekem az jött le, ez a post nem a francia technikáról szólt, hanem a modern autók szerelhetetlenségéről)

GTD 2008.11.13. 09:48:46

Érdekes lesz 30 év múlva XPt telepíteni egy számítógépre, csak hogy fusson egy autó diagnosztikai szoftvere, mert ugye nem kompatibilis mással... Asszem egy pár PIIIast konzerválok a padláson, úgyis szarér-hugyér adják

ibucup 2008.11.13. 14:16:53

tudom tudom de 240.000 km gondmentesen(???)...Szerintem a régi autók ennyit sok sok "megelőző" javítással éltek volna meg....azt aláírom hogy egyszerűbben szerelhetők:D

Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2008.11.14. 13:05:20

@gtd
ne fáraszd magad, erre vannak a virtuális gépek (vö. vmware, virtualbox, qemu stbstb)

Sam8888 2008.11.24. 12:11:34

Dízel Fiat Croma-n próbáltál már generátorszíjat megfeszíteni? Le kell bontani a fél motorteret, különben nem férsz hozzá...
süti beállítások módosítása