Disclaimer: Nem kerékpároztam Amszerdamban. Budapesten viszont szoktam.
Az amszterdami kerékpáros közlekedés viszont bárkinek feltűnik, aki a városban közlekedik. Rengeteg a kerékpár. Amikor a reptérről a főpályaudvarra megérkezve kiléptünk az utcára, az első, amit láttunk, egy Critical Mass hangulatú kerékpárparkoló. Feltételezem, a vonattal ingázók itt ülnek át a kétkerékűre reggelente.
Amúgy, nem csak itt parkol sok bringa, hanem gyakorlatilag mindenhol; amihez oda lehet lakatolni (hídkorlát, lámpaoszlop, kerékpártároló, fű-fa-bokor), ahhoz oda is van lakatolva valami. Ez alapján el lehet képzelni, hogy a városban minden nap Critical Mass, nem a felvonulós, hanem a legutóbbi közlekedős fajtából.
Amszterdamban jó lehet biciklistának lenni. Valószínű, hogy ebben szerepet játszik az is, hogy a szinte teljesen sík területen fekszik, minimális emelkedőket leginkább a csatornákon átívelő rövid hidakra felhajtva kell leküzdeni. Talán emiatt is van, hogy elvétve láttunk ezerfokozatú váltókkal felszerelt mountain bike-oket, versenykerókat, a gépek zöme lestrapált tanyabike. Sokan szállítanak gyereket, gyerekeket, elöl, hátul elhelyezett gyerekülésekben, vagy fura, a kis első kerék mögé épített ládában.
A várost keresztül-kasul behálózzák a kerékpárutak. A külvárosban és belvárosban minden szélesebb utcán ott futnak, a szűkebb, csatornaparti egyirányú utcákban pedig olyan gyér és alacsony sebességű az autóforgalom, hogy a kerékpárosok nem zavarnak senkit. Legfeljebb az óvatlan gyalogosokat. Pl. minket. Ugyanis a Budapesten közlekedő ember nincs hozzászokva ehhez a kerékpársűrűséghez. (Még akkor sem, ha tavasszal Brémában már edződtünk egy hétvégét.) Turistaként bóklászva, a csatornákat, hidakat, házakat bámulva, fényképezve észre sem vesszük, hogy kerékpárúton vagyunk, és ugrálhatunk félre a bringások elől. Akik jó esetben csengetnek, rosszabb esetben csikorgó kerekekkel próbálnak meg nem elütni engem, a balféket.
A belvárosba amúgy nem nagyon érdemes autóval bemenni: a parkolóhelyek tele vannak - feltételezem - az ottlakók autóival, és a fizetősparkolás ára is horror. (Már nem emlékszem pontosan, de mintha 3-3,5 Eurót láttam volna egy automatán.) De azért sem érdemes, mert jól használható a tömegközlekedés, és kerékpárral is jól lehet boldogulni. Esőben is. Mert bár ilyenkor azért láthatóan kevesebben tekernek, de a benyomásaim alapján - azért így is a pesti derült idős forgalomhoz mérhető a bringások száma. Hétvégén érkeztünk, akkor viszonylag gyér volt a forgalom, egy-egy nagyobb kereszteződésben pirosnál azért összegyűlt 3-5 autó is. Kíváncsi voltam a hétfőre: egy kicsit változott a helyzet, de dugót így nem láttam - csak a repülőről, a városból kivezető utakon.
Mikor lesz Budapesten ilyen a kerékpáros közlekedés? Optimista alkat vagyok, de tartok tőle, soha. Egy jót tekerni Amszterdamba kell mennünk.
biker_kolee 2008.12.24. 12:38:26
Slanger · http://tudtad.blog.hu 2008.12.24. 13:12:54
Nem csak Amszterdamban, de egész Hollandiában jó lehet biciklisnek lenni. És tudod miért, mert Hollandiában figyelnek egymásra az emberek, más a mentalitás. Ott elmehetsz a 4-5 éves gyerekeddel bringázni, elenyésző az esélye, hogy elüti egy autó. Itthon mekkora lenne ennek az esélye?
RCH 2008.12.24. 13:18:35
Mert aki:
- donteshozo
- polgarmester
- varosrendezo
- mittudomenmilyenfunkcionarius
az mind autoval kozlekedik, massal nem is akar, nem is fog. Emiatt minden, aminek koze van/lesz a kerekparhoz az az o kenyelmet fogja korlatozni, ezert keruli, leszärja, gatolja.
De lehet, hogy tevedek.
Dzsok 2008.12.24. 13:20:30
A magyar nép mentalitása túl balkáni ehhez a rendszerhez, Hollandia meg európa, két külön világ.
Perillustris 2008.12.24. 13:20:54
Apró lépések vannak, egyelőre be kell érnünk azokkal.
Persze jól jön a segítség:
kerekparosklub.hu/
OkoskaTo:rp 2008.12.24. 13:26:58
Sőt, PhotoShop! A "kétsávos kerékpárút" az igazából egy 2*2 sávos út külső sávja, benne a motorossal. Azért is nincs rendes szaggatott vonal, mert pöttyözni könnyebb volt. Meg aztán ez a négy méter széles járda. Ilyen nincs. A "járda" felirat helyén igazából parkoló autók állnak sorban, ezeket ezzel a szürke textúrával volt egyszerű eltüntetni.
sqyza 2008.12.24. 13:54:38
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2008.12.24. 14:09:26
De a beteges agymenés úgyis felül fogja írni a pestiek józan eszét, és nem ilyet fognak választani.
Vegaaa 2008.12.24. 14:15:04
középsö sáv bringasáv: www.delmagyar.hu/forum-kepek/210/B2091260.jpg
itt jobb oldalt pedig tele volt parkolo autókkal:
www.delmagyar.hu/forum-kepek/210/B2090914.jpg
szóval itt van, tessék. nem hollandia, de már majdnem. iródott erröl egy ujságcikk is, amihez több mint száz komment érkezett, zömében hüledezö emberektöl hogy itt vérfürdö lesz. volt már eddig is ilyen merész megoldás városunkban és egy darab baleset sem történt ezen helyeken (bezzeg a kerékpárutakon). szóval hülyék vagyunk, ez van.
Rocko- 2008.12.24. 14:24:26
Perillustris · cmtv.freeblog.hu/ 2008.12.24. 13:20:54
nem tekintik annak.
Ver Sacrum 2008.12.24. 14:26:15
is 2008.12.24. 14:33:35
- Amszterdam 750e ember, Budapest 1,75millió (a területi összehasonlítást nem tudom, de ott nincsenek 10 emeletes panel lakótelepek tömegével). jóval kisebb az autósűrűség. Amszterdamot sokkal inkább Miskolccal, Debrecennel kell összehasonlítani. Berlinben, Párizsban, Rómában sincs biciklis közlekedés rendesen
- most, hogy megvan az M0-s, csak nem képzelik majd, hogy körbemegyi a várost az autós? továbbra is ragaszkodik, hogy ő az Erzsébet hídig bejöjjön
- Amszterdamban a P+R parkoló úgy működik, hogy kapsz két BKV jegyet ingyen. az egyikkel bemész a városba, a másikkal kimész az autódhoz. Persze emellé a BKV havi bérlet ára (nem a teljes városra, csak mondjuk egy értelmes 2 zónára) 20000Ft (ne gyere a fizetésekkel, mert a buszba ugyanannyi a benzin, a busz is ugyanannyiba kerül, és az utakat fenntartani is ugyanannyiba kerül). szóval a 20000FT-os bérletekből fussa az ingyen P+R jegyekre, amiket nyilván még a városháza is támogat, mert így csökken a városi dugó.
- Budán elég nehéz lenne a bicikliközlekedést megvalósítani széelesebb rétegeknek
- Most már Budapesten is van egy olyan irányelv (kötelező), hogy új úthoz járjon kerékpárút is. a Kiskörút felújítása volt (remélhetőleg) az utolsó botrányos dolog, mert az irányelv után kezdtek bele, de még előtte tervezték meg. Az alkotmány utca viszont világszínvonalú, van már ilyenre is példa (ha ez még önmagában édeskevés is).
- van egy nagyon fontos gondolat a posztban: ha a bicikliúton állsz, akkor te vagy a balfék, ez nem kérdés, és nem relatív. a mai magyar társadalomban a kopaszfejű ráállna, ellökné a biciklist, mert csilingelt rá, és még meg is rugdosná. az autósok Amszterdamban 20 méterről megállnak a biciklisnek kereszteződésben, itthon évente többet elütnek kanyarodáskor. nem csak a döntéshozóktól kell más magatartást követelni.
sqyza 2008.12.24. 14:42:07
Zzoorroo 2008.12.24. 14:42:38
Pincehelyi 2008.12.24. 14:58:49
Attól, hogy kerékpárral közlekedik valaki, lehet ugyanolyan köcsög, mint a legköcsögebb autós. Mióta biciklivel közlekedem Budapesten, mert (sajnos) itt lakom, látom a hasonlóságokat is a gyalogos/biciklis/motoros/autós rendszer tagjai között.
Arról nem is beszélve, hogy "állami autókról" polgármester rendszerint nem rendelkezik, legfeljebb _hivatali_ autókról.
Egyébként meg sajnos ez egy ilyen ország; de szerintem érdemes dolgozni rajta! Nyilván Amszterdam is olyanná _lett_, amilyen most, mert a lakói olyanná tették.
Nem (csak) blogokon kell nyavalyogni, hanem oda kell menni az ügyintézőhöz az önkormányzatnál, hogy mi a tosz van. Beszélgetni kell az utcában lakókkal, de a rendőrrel is. Szólni kell nem csak az éjszaka zajongóknak, hanem annak is, aki napközben úgy parkol például, hogy nem lehet lelépni a zebrára tőle. Nyomást kell gyakorolni.
Hogy akarsz civil eredményeket elérni, ha nem tevékenykedsz civilként, ha nem úgy létezel? Mi alapján várod el a "vezetőségtől", hogy kitalálja, mire gondolsz, neked vagy szerinted mi volna a jó? Miért gondolod, hogy ami Amszterdamban beválik, az ugyanúgy Budapesten is beválik? Hol teszel te ehhez hozzá érdemben?
Szóval könnyű pampogni, hogy mé' nem úgy van, ahogy szerintem lennie kellene, de biztos, hogy te is megtettél minden tőled telhetőt állampolgárként, helyi lakosként, stb. a cél (megfogalmazta ezt valaki?) érdekében? Mi is volt az?
Nem minden választás, és nem minden politika. Ha ezt állítod, ugyanolyan vagy mint azok, akiket leváltanál a "hatalomból", és elfogadod a játékszabályokat.
jozicsenko 2008.12.24. 15:26:10
szegedi vagyok, és azt azért tudni kell, hogy kb 18 év "bátor" tervezése kellett ehhez, ugyanis nálunk merészebben álltak hozzá mindig a kérdéshez, ha fel kellett valamit újítani az utakon
így lett rengeteg körforgalom Szegeden, így vezették át egy páros (egymás melletti) körforgalmon villamosközlekedést (najó, ez a délutáni csúcsforgalomban megbosszulja magát, de egyébként hasznos)
így lett egyre több kerékpárút, ami elöször csak pár útszéli felfestett vonalat jelentett, de mára már elég merészen vezetik a vonalakat, stb
így terveznek most olyan villamosvonalakat, aminek a közepét befüvesítik, azt hiszem (pénzről ne beszéljünk, mert az hajmeresztő)
gond persze van, főleg amikor kerékpárút közepén (feketesas u, pl) parkol valaki (hogy tudom áldani), vagy amikor az új villamos vonal kiépítése veszélyezteti a körúti fákat (én pl féltem őket, nameg mögötte mindkét oldalon panelek vannak, fák nélkül még rosszabb lesz a Rókusi krt-on, pl)
retroflexus 2008.12.24. 16:07:51
Freechild 2008.12.24. 16:52:02
Viszont a bringalopások kifejezetten idegesitenek. Szeptemberben bucsuztattam az előző kedvencemet, és komolyan megfordult a fejemben hogy feladom... Aztán persze felülkerekedett az életösztön és tekerek tovább az uj paripán.
Bringás emberek kellenek a döntési poziciokba. Ne olyan döntsön a bringautról akit soför visz a munkahelyére mert jogsija sincs.
Vegaaa 2008.12.24. 17:00:38
meg a kerékpáros klub szegedi alapszervezete is kellett ezekhez az eredményekhez. gondolom te is hallottál arról hogy a volt titkár felmászott egy villanyoszlopra a cél érdekében (ezért is VOLT titkár, mert igen sokat bevállal hogy jobb legyen, de a szervezetet nem akarja lejáratni). vagy hogy a városháza elé tüntetéseket szerveztek a srácok, amiknek akkor még nem volt eredménye. söt, imádott polgármesterünk hóban ugráló hülyegyerekeknek nevezett akkor minket. most pedig nagy mellénnyel kiállnak hogy ezt a cca. 300 millát ezen hülyegyerekek szempontjai alapján költötték el (nagyjából), és jól! szóval azért zörög a haraszt, ha fújja a szél...
86c 2008.12.24. 17:02:42
Freechild 2008.12.24. 17:14:10
Én együtt tekertem idén a CM-en Demszkyvel. Ott volt a fiával együtt, de nem mint Celeb. Alig lehetett megismerni a sisakban.
Bölcs Lázadó · http://bolcslazado.blogspot.com 2008.12.24. 17:23:58
haste 2008.12.24. 17:25:51
Bölcs Lázadó · http://bolcslazado.blogspot.com 2008.12.24. 17:29:05
Bölcs Lázadó · http://bolcslazado.blogspot.com 2008.12.24. 17:47:12
Balage85 2008.12.24. 17:48:16
Van nekem is egy amszterdamos írásom akit érdekel: blog.haszprus.hu/bejegyzes/3283/benelux-allamok-amszterdam/ :)
Balage85 2008.12.24. 17:50:15
retroflexus 2008.12.24. 18:02:35
Freechild 2008.12.24. 18:10:41
Persze, egyetértek. De legalább ez is valami már.
Freechild 2008.12.24. 18:12:54
Szerintem ez az egész ügy alapvetően nem pénz kérdése, hanem a tudatban döl el. És ott is bukik el.
Abban igazad van hogy az autoutak fontosak, bár szerintem messze nem ugyanaz a kategoria. Összegnagyságban sem.
NevadaCeg.com · http://nevadaceg.com/ 2008.12.24. 18:32:55
autosave 2008.12.24. 18:35:37
jók az ilyen szemellenzős bezzeg amszterdam cikkek.
tudom, mindenkinek a fű kell, azért...
mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2008.12.24. 18:59:27
szhörnyű 2008.12.24. 19:35:29
Az amszerdami tömegközlekedést is kipróbáltam. Utána bocsánatkérő levelet írtam a BKV-nak!Az ottani tömegközlekedés gyalázatos,a metrót kivéve.
zpequino 2008.12.24. 19:42:13
Tudtam, hogy a végén ide lyukadunk ki!
tele1 2008.12.24. 21:09:53
es2300 2008.12.24. 22:25:02
Gery Greyhound // · http://www.bestofgyurcsany.hu 2008.12.24. 22:40:20
Ezért kell a dugódíj. Az egyetlen értelmes adófajta amit politikusok az elmúlt 16 évben kitaláltak, mikor vezetik már be? Aki szerint pedig a belvárosban terepjáróval kell közlekedni, az tegye, de fizessen érte, és lesz miből bicikliutat építeni.
ipiapacsapu 2008.12.24. 23:11:03
Itthon lakott területen kívűl, segédmotorral lehet használni a kerékpárutat, max. 20 km/h sebességgel (az más kérdés, hogy a bringások meg kerülgetik 40-nel). Valszeg ott is ilyesmi van.
Egyetemi városban láttam biciklis aluljárót. Az is ok.
Nekem az volt furcsa, hogy nem köszönik meg a beengedést autóval. Azt mondták, mert ez természetes:)
Rocko- 2008.12.24. 23:27:57
városban nem terepjáróval kell közlekedni. DE. legyenek normális utak. kátyu az biciklisnek is kátyu.
városban nem autóval kell közlekedni. DE. legyen normális tömegközlekedés, utána beszéljünk dugódíjról.
cso zsi 2008.12.24. 23:59:51
Az egy mopedes, odakint rendszámos.
Ahogy láthatnál mopedautót is menni a bringaúton, mert ők is szoktak.
Nemcsak olcsó bringával járnak, januári kiruccanáskor tömegével láttam használhatalan, ill. gyaníthatóan szándékosan tönkretett bringákat az utcai tárolókban.
Szeptemberre egy része eltűnt, némelyik viszont ugyanott volt, mint a télen.
indafoto.hu/cso_zsi/image/952021-055b982b/45209
Metróhoz nem volt szerencsém, de egyoldalas Combinón biciklitárolóhoz igen.
A 2x10 nap alatt egyszer láttam, aki felszállt bringával a villamosra.
indafoto.hu/cso_zsi/image/952013-330ef95e/45209
Az Amsztertdamot "elkerülő" körgyűrű bent van a városban. Valamivel nagyobb íven, mint a Hungária gyűrűnk.
Lehet dugódíjat kérni, de amíg az egyetlen normális lehetőség észak- és kelet-Petről az M1-M7re jutni a Rákóczi út Erzsébet-híd vonalon, addig talán nem kéne.
A körgyűrűn irgalmatlan kerülő, és az iparosoknak (akiknek a bicikli nem alternatíva) nem biztos, hogy belefér a büdzsébe.
Békásmegyer-Soroksár 50 perc alatt 80-130 között, amennyivel szabad. (tudom, sokkal nyugisabb, mint): a szokott városi utakon szintén 50 perc, nem reggeli őrületben. (több lámpa, több sebességváltás, jóval kevesebb kilométer.)
De elég csak a Lágymányosi híd - Szerémi útról az Andor utcára fordulni, hogy elmenjen az életkedved az Egér út felé közlekedéstől.
Pocsék minőségű 2x1 sávos út, a kiszélesítés ígéretével, de annak megtorpedózásával, mert a zajvédő falat a Solt utca lezárt végénél, már a szélesítés lehetőségére építették.
(Ahol a befelé haladóknak elfogy a jobb oldali sáv.)
Hely volna, a síneket felszedték már, csak a terep nincs rendezve.
A Lágymányosi-híd a Hamzsbégi úton folytatta volna az útját az eredeti tervek szerint a Budaörsi út felé.
Valami zöld állta útját, ezért van az az idétlen kanyar a végén.
Egyszer majd a villamos is át akar jutni a budai oldalra. Ahhoz, hogy elférjen, csak az úttestből lehet lefaragni.
Közöd?? (törölt) 2008.12.25. 01:02:34
is 2008.12.25. 03:04:48
@cso-zi: én azon az 1-en is elcsodálkoztam, meg a fotódon is, mert én úgy tudom, hogy tilos biciklit szállítani az ottani BKV-n a metro kivételével
@Közöd??: remélem felhúztad a gatyád, miután ideszartál az asztal közepére. annak pedig örülnék, ha előtte nem törölted volna ki a segged, hogy a gatyád szaros legyen.
Bölcs Lázadó · http://bolcslazado.blogspot.com 2008.12.25. 03:15:54
cso zsi 2008.12.25. 07:33:25
Ugyan rendőri bírságolással nem találkoztam, de piroson áthajtó bringássak, mopedessel annál többel.
A járda-bringaút-autóút-bringaút-járda kombón átkeléskor csak a járdán, és az autóúton vagy biztonságban.
Az autós megáll (ha kell), és átenged.
A bringás az tolja neki, "ami a csövön kifér", rádcsönget 1 méterről, és gyaníthatóan káromkodik.
Kb olyan a bringás-gyalogos viszony, mint itthon az autós-gyalogos.
Micocicó 2008.12.25. 09:06:26
-Emberi mentalitás ( 50-60 év múlva talán )
-Előre látó vezetés ( 30-40 év )
-pénz ( ???????? )
Mikor fog itt valaki a 200 euros cípőjében biciglizni a 60 éves nagymamával? Ott ilyent a belvárosban 2-3 percenként látsz.Ez a természetes több okból is. De egyébként München-ben is nagyon-nagyon sokan bicikliznek. Amikor minden metrómegállóban van kultúrál bicigli tároló. A most felújított Örs vezér téri metróvégállomásnál ( sok családi házzal a környéken ) nem tudom pl. miért nem sikerült csinálni tárólót? Pedig ha valahol el lehtne kezdeni akkor ilyen helyen kéne.
De hát ki a fa... érdekel ez a "döntéshozóknál" Majd ha ilyen miatt kikúrnának 2-3 vezetőt a jó meleg iródályából ( ahol melelsleg faszán lehet lopni is ) na majd akkor talán már csak 20 évre leszünk lemaradva. De sajna még a kikúrás is 15-20 év.
Nzoltan 2008.12.25. 10:16:45
50-60 év múlva a cipődért fogják elvágni a torkodat az utcán, nem a biciklidért.
Ja, és a magyarok is jól tudnak alkalmazkodni a "megélhetési" bűnözőkhöz.
Rocko- 2008.12.26. 02:03:56
"A Lágymányosi-híd a Hamzsbégi úton folytatta volna az útját az eredeti tervek szerint a Budaörsi út felé.
Valami zöld állta útját, ezért van az az idétlen kanyar a végén."
na, most már ezt is tudom. :)
vicces, h a zöldek mindig a környezetkímélés ELLEN vannak.
Csubakka Junior 2008.12.27. 21:26:05