
A Denison's Ice Road Kanada északi részén, a sarkkörön túl köti össze Tibbitt és Contwoyto-t, hossza cirka 600 kilométer, főként az északi, külszíni gyémánt- és nemesfémbányák ellátását szolgálja. A nyomvonal 85 százalékán az út befagyott tavak jegén kanyarog. A világ egyik legveszélyesebb útszakasza, elsősorban kamionok használják. A jég bármikor beszakadhat.
Kanada 4-es számmal jelölt autópályájának folytatásaként Yellowknife-tól mintegy 60 kilométerre van a nullkilométere. Nagyjából északnak tart:
- Tibbitt Lake - 0 km (0 mi)
- Meadows Station - biztonsági ellenőrző pont - 7 km (4 mi)
- Dome Lake - alaptábor - 35 km (22 mi)
- Lockhart - pihenő - 170 km (106 mi)
- Snap Lake Diamond Mine Project - De Beers Canada Inc. - 264 km (164 mi)
- Gahcho Kue Diamond Mine Project - Mountain Province Diamonds és De Beers Canada Inc.
- Lac de Gras - pihenő a Lupin/Jericho forgalomnak - 350 km (217 mi)
- Diavik Diamond Mine - Aber Diamond Corporation and Diavik Diamond Mines Inc., Rio Tinto Group - 373 km (232 mi)
- Misery - Ekati Diamond Mine - 378 km (235 mi)
- Ekati Diamond Mine - BHP Billiton - 405 km (252 mi)
- Lupin Gold Mine, Nunavut - Echo Bay Mines Limited - 568 km (353 mi)
- Jericho Diamond Mine, Nunavut - Tahera Diamond Corporation - 600 km (373 mi)


Február elejétől aprilis elejéig járható, ekkor éri el az ősszefuggő jégpáncél azt a vastagságot, ami a gyakran 70 tonnás megakamion-szerelvények közlekedéséhez szükséges. Ez idő alatt kell lezajlania annak a forgalomnak, ami a következő évre a bánya működetéséhez szükséges. Cikra 200.000 tonna üzemanyagot, robbanószert, acélt, betont, mindenmást szállítanak.

Év, Kamion, Tonna: 1997, 3 500, 100 000; 1998, 2 543, 82 000; 1999, 1 844, 57 000; 2000, 3 959, 125 380; 2001, 7 981, 222 712; 2002, 8 182, 245 586; 2003, 6 120, 181 780


A sofőrök nem használják a biztonsági övet, egy kézzel vezetnek, csúszkálnak a tavon, a másikkal a kilincset fogják. A felszín lehet, hogy beszakad, jutalom az a pár másodperc. A kamion 70 tonnáját átlag 125 centi vastag jég tartja. Fék és úgy amúgy irányítás jószerivel nincs. Hatalmas teljesítmény pl. 20 órát vezetni, hogy Lupin Bányához érjenek, végig életveszélyben, maximális odafigyeléssel.

A téli útvonal által ellátott bányák a Lac de Gras névre hallgató területen, Kanada észak-nyugati részén helyezkednek el, nyáron tavak által elzárva. Az itt kifejtett gyémántmennyiséggel 1991-re Kanada a világ hármas számú gyémánt-nagyhatalmává vált, Botswana és Oroszország előzi. Az 1998 októberében megnyitott Ekati gyémántbánya Yellowknife-tól kb. 300 kilóméterre északnyugatra 1999 áprilisára túl volt az egymilló karát kitermelésén.

Az út február eleji nyitásától minden nap egy technikai kamion pásztázza radarral a jeget, ha túl vékony a páncél, esetleg nagyobb repedések keletkeznek, kreatív feladatként új nyomvonalat hoznak létre pár mérfölddel arrébb tolva azt. Kissebb repedések esetén utat javítanak, acélhálót fagyasztanak a jégbe.
Azt gyanítják, hogy a kanadai téli melegrekord, a globális felmelegedés nevű dolog miatt lehet. 2006-ban és '7-ben kamionok százai várakoztak Yellowknife mellett, mert a fránya jég csak nem akart kellően vastagra fagyni.
autosave 2008.09.26. 16:42:07
Acmee 2008.09.26. 16:56:32
Acmee 2008.09.26. 16:57:58
Bár ez elég stresszes meló lehet...
no mail, no problem 2008.09.26. 17:12:43
Rocko- 2008.09.26. 17:27:31
"A sofőrök nem használják a biztonsági övet, egy kézzel vezetnek"
hát ottan nem nagyon tud kivel ütközni, ha borul, jól jön az öv. ha szakad alatta a jég, akkor nem.
na de minek a fél kéz? lazaság, mitn itthon? v mti csinál a másikkal? :)
Valaki más 2008.09.26. 17:33:18
mjollner 2008.09.26. 17:44:37
csakalila · http://www.hu 2008.09.26. 17:51:05
olvasd már végig a mondatot!
"a másikkal a kilincset fogják."
Kopi3.14 2008.09.26. 17:57:04
Azt a puttonyt hogy viszik? Egyik huz, masik tolat?
Fj0d0r 2008.09.26. 18:13:58
gio · http://www.napiauto.blog.hu 2008.09.26. 18:17:35
deneware 2008.09.26. 18:30:53
Bambano 2008.09.26. 19:02:49
- 20 órát dolgozni egyhuzamban, pláne vezetni, mindenhol nagy teljesítmény, nem csak itt.
- a 70 tonna az nem megakamion, épp csak kicsivel nagyobb, mint a szokásos magyar kamion terhelés.
- ha félnek, hogy beszakad 70 tonna alatt a jég, miért nem viszik kisebb darabokban, vagy miért nem viszik hosszabb kamionnal?
beatlejuice 2008.09.26. 19:35:33
a fotók hangulata a delta bevezető képsorait idézi :)
Rocko- 2008.09.26. 23:38:08
valóban. de minek? :)
Fj0d0r 2008.09.27. 12:35:37
Rocko- 2008.09.27. 19:18:11