Egy autó, amely a maga idejében - és még sok-sok éven át - a leggyorsabb sorozatgyártású négyajtós és a leggyorsabb sorozatgyártású német autó címet viselte. Egy autó, amelyből kevesebb, mint 1000 darab létezik. Ez biztos, hogy valami prémium-, vagy luxusgyártó terméke.
De nem ám! Ez egy Opel. Ez egy első generációs Omega. Igen, Omega A, amelyből több kombi kelt el, mint limuzin, és amely ma már a kőműves- és festőbrigádok kedvelt autójává vált. Az ellentmondást egy szóval feloldhatjuk: Lotus.
Az Opel 1986-ban mutatta be a Rekordot leváltó nagyautóját, az Omegát, illetve ahogy a briteknél a Vauxhall verziót nevezték, a Carltont. Ugyanebben az évben vásárolta be magát a GM az apró birt sportkocsigyártó cégbe, a Lotusba. (A nyolcvanas évek második felében sporkocsi-manufaktúrát venni menő dolognak számított az amerikai cégek körében; a Ford ekkor tett szert az Aston Martinra, a Chrysler pedig a Lamborghinire.)
Az amerikaiak lelkesen vágtak bele az együttműködésbe: a Lotus mérnökeivel fejlesztették ki a C4-es Corvette új, LT5 jelzésű motorját, amely a legendává vált ZR-1-ben debütált 1990-ben. A másik közös fejlesztésük ugyanebben az évben érett be: feltuningolták az Opel Omega 3000-et.
A háromliteres sorhatos motort felfúrták 3,6 literre, ráépítettek két Garrett turbót töltőlevegőhűtővel, így a szolid 177 helyett irtózatos 377 lóerőt (és 568 Nm-t) préseltek ki belőle. Csak összehasonlításképpen, a korabeli csúcslimuzinok adatai: BMW E34 M5: 315LE, Mercedes Benz E500 W124: 326LE. De még a Porsche 911 (964) Turbo gazdája is "csak" 320 lovat terelgethetett akkoriban. A Lotus Omega inkább a már említett Corvette ZR-1 (385LE), illetve a Ferrari Testarossa (390LE, katalizátorral 380LE) szintjén állt - végsebességben is. Ugyanis az BMW-vel és a Mercedessel ellentétben nem korlátozták 250 km/h-ra a végsebességet, így az Opel a ZR-1-ből kölcsönzött hatfokozatú váltóval megfutotta a 280-at is. A 911 Turbo 270-et tudott, nem is tudom, az Omega hogy maradhatott ki az autóskártyámból annak idején. (A nála gyorsabb Porsche 959-et ekkor már nem gyártották, így a maga korában a Lotus Omega volt a német Mindenvivő.)
A tuning nem korlátozódott mechanikára, a karosszériát is alaposan kidekorálták szélesítésekkel, szellőzőnyílásokkal, mélyre húzott lökhárítókkal és hatalmas hátsó szárnnyal. Kicsit vásári, kicsit sufniszagú, de mentségül szolgáljon, hogy akkoriban hasonlóan bánt el a gyártója a Lamborghini Countach-sal (LP500), és a DeTomaso Pantherával is. Ó, azok a '80-as, '90-es évek!
A széles kerékjárat alá nagy kerék dukál: előre 235/45 ZR 17, hátra 265/40 ZR 17 méretű malomköveket szereltek az átdolgozott, ültetett futóműre. A nagy tempó kikövetelte a 330mm átmérőjű, belső szellőzésű féktárcsák alkalmazását is.
A Lotus Omega nem lett sikermodell. Opelnek drága volt, exkluzív autónak meg túlságosan Opel. Az eszement teljesítménye miatt a biztosítók is megnyomták a ceruzát, ráadásul pont egy kisebb gazdasági recesszióra sikerült időzíteni. A GM 1100 darabos szériát tervezett (Testarossából több mint 10000 készült), de csak 950 darabot sikerült eladni: 630 Omegát és 320 Carltont. Az viszont bizonyos, hogy aki megvette, jó befektetést csinált: a mobile.de-n 20-25 ezer euró körül kínálják a 12-17 éves autókat, míg a mezei Omegák ára párszáztól párezer euróig terjed.
A minap Budán lefotóztam egyet a 630 példányból. Az autót már jó régóta látom ugyanazon a helyen parkolni, sajnos kissé elhanyagolt darab. Az orráról az Opel, a sárvédőkről a Lotus emblémáknak kelt lába. A lökhárítók lógnak, a fényezés parkolási sérülések tarkítják, a bodykit elemei alól több helyen kilóg a tömítés. Kár érte, egy álruhás herceg épül le a szemem láttára.
Milyen lehet vezetni ezt az autót? Sajnos nem volt még szerencsém hozzá, így Tiff Needle fogja elmondani.
martong 2008.07.09. 11:57:55
vajon megbízhatóságban az Opelhez vagy a Lotushoz áll közelebb?
HoPe 2008.07.09. 12:18:29
Beeni · http://abvt.gportal.hu/ 2008.07.09. 12:47:56
knajf 2008.07.09. 13:33:59
vajh mennyit kajál normális használat mellett?!
Dr Zoidberg 2008.07.09. 14:36:21
www.autowallpaper.de/Wallpaper/Opel/Opel_GT/bilder/Opel_GT_5.jpg
www.autowallpaper.de/Wallpaper/Opel/Opel_GT/bilder/Opel_GT_4.jpg
www.autowallpaper.de/Wallpaper/Opel/Opel_GT/bilder/Opel_GT_1.jpg
www.autowallpaper.de/Wallpaper/Opel/Opel_GT/bilder/Opel_GT_2.jpg
BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2008.07.09. 15:03:03
Nekem az kéne.... ;)
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.07.09. 15:24:26
BeeTm - tudtommal nem. de érdekes lenne összeházasítani a kombikasztnival. A hátsó szélesítés és lökhárító körül lenne macerás, illetve a hátsó szárny elhelyezése lenne érdekes feladat.
amúgy meg, ha valaki látott egy Lotus Omegát, az mindet látta: csak ebben a nagyonsötétzöld színben készült :)
Beeni · http://abvt.gportal.hu/ 2008.07.09. 16:04:27
Beeni · http://abvt.gportal.hu/ 2008.07.09. 16:05:23
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.07.09. 16:14:52
Zombika 2008.07.09. 16:17:20
Topper Harley 2008.07.09. 16:26:29
amúgy a Bimbó úton is ácsorgott egy, de nagyon lepusztult állapotban van! sajna érte, tényleg szép autó... és az A omegák nagyon megbízhatóak voltak!
NismoR 2008.07.09. 17:11:57
" :D vajon honnan van :P úgyhogy a photoshoposoknak üzenem ,hogy a régiből is és akár az új insigniából is szivesen várunk lotus verziókat!!! ja majdnem elfelejtettem a linket: img502.imageshack.us/img502/9362/163816uj9.jpg
híd 2008.07.09. 19:04:34
streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.07.09. 19:16:00
gylovag 2008.07.09. 21:13:36
rbalint88 2008.07.09. 21:46:59
knajf 2008.07.10. 00:57:06
Tommi 2008.07.10. 07:33:28
Ha megyünk Makóra rokonokhoz, általában látom... :D
Gazsi 2008.10.21. 19:44:41
Egyébként szerintem is az a legbulibb benne, hogy a sok gyökér azt hiszi, hogy valami Omega, közben egy vadiúj M5-ösnek is odab*szna.
Sajnos méltatlanul elfelejtették, sokan meg se fordulnának utána az utcán, de egy Ferrarit mindenki megbámul, pedig szerintem ez sokkal jobb egy Ferrarinál.
CSODÁLATOS :D
BéZéoli 2009.04.29. 17:53:34